از اختلافات خانوادگی‌ با عربستان و امارات عبور کردیم

« رجب طیب اردوغان » رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (پنج‌شنبه) ضمن اشاره به این نکته که آنکارا اشتراکات زیادی با عربستان سعودی و امارات عربی متحده دارد، تاکید کرد که کشورش از مرحله اختلافات با ابوظبی و ریاض عبور کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری « آناتولی » اردوغان طی مشارکتش در مراسمی به مناسبت عید ورزش و جوانان در آنکارا، مدعی شده است که اختلافات ترکیه با عربستان و امارات «اختلافاتی خانوادگی» بوده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اذعان به عبور از این اختلافات با ریاض و ابوظبی، افزود: «طرح‌هایی برای گسترش سریع روابط دوجانبه در حوزه‌های تجارت، صنعت، صنایع دفاعی، عرصه‌های فرهنگی و گردشگری ارائه دادیم و گام‌هایی در جهت اجرای آن‌ها برخواهیم داشت».

 از اختلافات خانوادگی‌ با عربستان و امارات عبور کردیم

اردوغان ضمن اشاره به اهداف و برنامه‌های سفر اخیرش به امارات عربی متحده، اشاره کرد که روابط ترکیه با عربستان سعودی نیز روند مثبت‌تری را طی می‌کند.

وی در پایان اعلام کرد که ترکیه در حوزه‌ صنایع دفاعی با عربستان و امارات همکاری و مشارکت خواهد داشت. این در حالی است که چند روز گذشته، اردوغان در دیدار با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر نیز خواهان افزایش همکاری های الجزیره-آنکارا در حوزه صنایع دفاعی شده بود.

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان این مراسم اذعان کرد از مسیری که کشورش در قبال ریاض و ابوظبی در پیش گرفته اطمینان دارد و می‌داند که این روند، مشارکت‌های سیاسی-اقتصادی بسیار ارزشمندی را  رقم خواهد زد.

سه روز گذشته (سه‌شنبه) اردوغان برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس‌امارات به این کشور سفر کرده بود و در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی مورد استقبال «محمد بن‌زاید آل‌نهیان» رئیس جدید دولت امارات قرار گرفت. قبل از این نیز در سفر رسمی رئیس‌جمهور ترکیه به ابوظبی ۱۴سند همکاری بین دو کشور به امضار رسیده بود.

اردوغان اخیراً علاوه بر سفر رسمی به عربستان سعودی را راس هیاتی بلندپایه از مقامات دولت ترکیه، تماس‌هایی با ریاض داشته و با شاه سعودی و ولی‌عهد او تلفنی گفت‌وگو کرده است.