خروج از افغانستان، امنیت امریکا را بهبود بخشید

کاخ سفید در واکنش به گزارش «سیگار» مبنی بر اینکه خروج غیرمنتظره نیروهای امریکایی از افغانستان ، بزرگترین عامل سقوط دولت سابق و فروپاشی قوای مسلح افغانستان بوده است، اظهار داشت: خروج نیروهای امریکایی [از افغانستان] امنیت ملی ایالات متحده را بهبود بخشید و ما را قادر ساخت تا انرژی و منابع خود را برای رسیدگی به مشکلاتی که در آینده متصور است، تغییر جهت بدهیم.

 

براساس این گزارش، کاخ سفید روز گذشته (شنبه،۳۱ اردیبهشت) با صدور اعلامیه‌ای نوشت که جو بایدن، ریاست‌جموری امریکا با در نظر گرفتن منافع بهینه امریکایی‌ها، همه نیروهای خود را از افغانستان بیرون کرد تا روی تهدید نوظهور تمرکز بیشتری کرده باشد.

یکی از مقامات کاخ سفید در این خصوص گفت که رئیس‌جمهوری بایدن پس از رسیدن به کاخ سفید، در موضوع افغانستان با دوگزینه دشوار مواجه بود:‌ تشدید جنگ افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ این کشور.

به گفته سخنگوی کاخ سفید،‌ گزینه نخست زندگی بیشتر نیروهای امریکایی را در افغانستان تهدید می‌کرد. بنابراین بایدن تصمیم دشواری را گرفت تا طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده پس از دو دهه که دو تریلیون دلار هزینه در برداشت، پایان یابد و نیروهای ایالات متحده روی تهدیدهای نوظهور تمرکز کنند.

این سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که اگر بایدن جنگ نیروهای امریکایی را در افغانستان خاتمه نمی‌داد، "حملات علیه نیروهای ما از سر گرفته می‌شد و زندگی سربازان امریکایی با خطر مواجه می‌شد. آوردن نیروهای ایالات متحده [از افغانستان] امنیت ملی ایالات متحده را بهبود بخشید و ما را قادر کرد تا انرژی و منابع خود را برای رسیدگی به مشکلات که در آینده متصور است، تغییر جهت بدهیم."

این مقام کاخ سفید همچنین گفت:‌ "ما توافق صلحی به میراث گرفتیم که در آن طالبان قدرت بیشتر به دست آوردند و متحدین افغان ما را در حکومت ملی تضعیف کرد." سخنگوی کاخ سفید افزوده است که براساس توافق با گروه طالبان،‌ حکومت پیشین ایالات متحده تعهد کرده بود تا نیروهای خود را بدون هیچ برنامه واضح دیگری از افغانستان بیرون کند.

خروج از افغانستان، امنیت امریکا را بهبود بخشید

این در حالی است که اداره نظارت امریکا بر امور بازسازی افغانستان یا "سیگار" با انتشار گزارش تازه‌ای گفته است که تصمیم دونالد ترمپ و جوبایدن رؤسای‌جمهوری پیشین و کنونی امریکا مبنی بر خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، بزرگترین عامل سقوط نظام و فروپاشی نیروهای مسلح افغانستان بوده است.

خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکا از افغانستان به وجهه جهانی این کشور صدمه بزرگی زد. پس از این فاجعه، بسیاری از متحدان امریکا از جمله اتحادیه اروپا اعلام کردند که دیگر نباید اعتماد کامل بر امریکا صورت گیرد و این اتحادیه باید به فکر دفاع از خود نیز باشد.