آمریکا به هشدار چین محل نگذاشت

« جیک سالیوان » مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه پیش از سفر به توکیو گفت، کشورش به‌دنبال تعمیق روابط با تایوان است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سالیوان علی‌رغم حمایت‌های گسترده نظامی آمریکا از تایوان مدعی شد: «ما خواستار این نیستیم تغییر یک‌جانبه‌ای را در وضعیت کشوری شاهد باشیم و یقیناً نمی‌خواهیم شاهد خشونت نظامی باشیم».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «می‌خواهیم این پیام فقط از جانب ما نباشد بلکه از سوی طیف وسیعی از متحدان منطقه‌ای و فراتر از آن باشد».

این مقام آمریکایی گفت: «به‌دنبال تعمیق شراکت اقتصادی با تایوان از جمله در حوزه فناوری‌های پیشرفته از جمله عناصر نیمه‌رسانا و زنجیره‌های تأمین آن‌ها هستیم».

نشریه «پولتیکو» به نقل از سالیوان نوشت، نام تایوان در لیست کشورهای گنجانده شده در طرح ابتکاری جدید آمریکا در زمینه روابط تجاری میان کشورهای حوزه اقیانوس هند-آرام قرار نخواهد داشت.

این طرح قرار است فردا (دوشنبه) توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ژاپن و در نشست اتحاد موسوم به «گروه چهارگانه» رونمایی شود.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در این باره هشدار داد راهبرد آمریکا هدف محو کردن ساختار همکاری‌هایی را دنبال می‌کند که تاکنون بازدهی خوبی در منطقه داشته‌اند.

این دیپلمات چینی افزود، این راهبرد همچنین به دنبال از بین بردن دستاوردها و محرک‌های توسعه صلح آمیز است که در نتیجه تلاش‌های تمام کشورهای منطقه طی دهه‌های گذشته ایجاد شده‌اند.

آمریکا به هشدار چین محل نگذاشت

وی هشدار داد راهبرد آمریکا در این منطقه که اسم ساختگی «آزادی و گشودگی» را یدک می‌کشد، در اصل راهبردی برای ایجاد تفرقه و تحریک درگیری و تضعیف صلح است و به دنبال «تغییر محیط پیرامونی چین» با هدف بازدارندگی در برابر پکن است.

از سوی دیگر، پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیرا دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

هفته گذشته در همین رابطه «یانگ جیه‌چی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه این کشور با جیک سالیوان به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

یانگ جیه‌چی به سالیوان گفت: «چین برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اقدامات قاطعی انجام خواهد داد و ما سخنان خود را به واقعیت تبدیل خواهیم کرد».