کشور‌های غربی هکر‌ها را علیه مسکو آموزش می‌دهند

واسیلی نبنزیا، کشورهای غربی را به آموزش هزاران هکر و تامین برنامه‌هایی برای آن‌ها متهم کرد که می‌تواند در سامانه‌های سازمان‌ها و افراد و حساب‌های اینترنتی آن‌ها نفوذ کند و آسیب زیادی به آن‌ها بزند.

نبنزیا در این خصوص گفت: غرب در کنار غرق کردن اوکراین با سلاح، هکرها را آموزش می‌دهد و نرم افزار‌هایی برای هک کردن و جاسوسی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به گفته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، تعداد اعضای ارتش سایبری به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. برای حمله به روسیه از ارتش سایبری خارج از کنترل استفاده می‌کنند، اما آسیب‌های آن‌ها محدود به مرز‌های روسیه نخواهد ماند. کارشناسان از میزان دشواری تعقیب هکر‌های اینترنتی آگاهی دارند. آن‌ها به سراسر جهان خواهند رفت و خطری حتی برای شهروندان غرب خواهند بود.

شایان ذکر است «برد اسمیت»، رئیس شرکت مایکروسافت که اخیرا در نشستی درباره جنبه سایبری درگیری مسکو و کی‌یف شرکت کرده بود، درگیری در اوکراین را نشان دهنده تغییر در عرصه جهانی نبرد عنوان کرد. اسمیت همچنین از این جنگ به عنوان نخستین جنگ بزرگ ترکیبی در جهان یاد کرد. در ادامه، رئیس مایکروسافت به نقش مهم این شرکت در درگیری روسیه و اوکراین پرداخت. براساس اظهارات اسمیت، مایکروسافت به دولت اوکراین کمک کرد تا به سرعت به سمت فضای ابری حرکت کند.

اسمیت تاکید می‌کند که اولین گلوله‌های جنگ در ۲۴ فوریه نبود که شلیک نشد، بلکه جنگ کمی قبل از آن و در فضای سایبری آغاز شد. به باور این متخصص حوزه فناوری، سلاح‌های سایبری می‌توانند با سرعت نور و بسیار سریع‌تر از هر سلاح مافوق صوتی در جهان حرکت کنند.

«پل ناکاسون»، مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا، اخیراً در شهادتی در مجلس سنای این کشور خاطرنشان کرد که پیش از شروع درگیری روسیه و اوکراین، فرماندهی سایبری آمریکا از اوکراین در فضای سایبری حمایت می‌کرد. به اذعان این مقام امنیتی، واشنگتن به کی‌یف کمک کرده تا دفاع سایبری خود را تقویت کند.

کشور‌های غربی هکر‌ها را علیه مسکو آموزش می‌دهند

در واقع، مداخله آمریکا در بحران اوکراین از طریق فضای سایبری بسیار بیشتر از کمک تسلیحاتی به این کشور است. حمایت واشنگتن از کی‌یف در تمامی جبهه ها، از جمله حمله و دفاع سایبری، آگاهی اطلاعات، اتصال دیجیتال و اطلاعات سایبری جاری و ساری بوده است.