اسلام آباد مسدود شد

پس از اینکه روز سه‌شنبه نیروهای پلیس با حامیان عمران خان ، نخست وزیر برکنار شده پاکستان درگیر شدند و طی این درگیری‌ها تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته شد، ممنوعیت این راهپیمایی اعتراضی توسط رعنا ثناالله، وزیر کشور پاکستان اعلام شد.

مقامات پاکستانی امروز  تمام جاده های اصلی اسلام آباد، پایتخت را مسدود کردند. این راهپیمایی نگرانی‌ها از درگیری‌های خشونت آمیز بین هواداران خان - رهبر ارشد مخالفان کشور - و نیروهای امنیتی را افزایش داده است.

خان اصرار دارد که این تظاهرات گسترده خواهد بود و تا زمانی که دولت با برگزاری انتخابات جدید در سال جاری موافقت نکند، نه در سال ۲۰۲۳ طبق برنامه، پایان نخواهد یافت.

نقاط ورودی و خروجی در بزرگراه های کلیدی که به پایتخت منتهی می شوند توسط پلیس در اطراف نزدیک ترین شهرهای اصلی پیشاور، لاهور و مولتان مسدود شدند. پلیس اسلام آباد روز چهارشنبه طرح ترافیکی را منتشر کرد که نشان دهنده محاصره کامل شهر و حضور شدید امنیتی است.

منابع پلیس در لاهور که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفتند که بیش از ۲۰۰ هوادار به دلیل نقض نظم عمومی بازداشت شدند. دولت و پلیس گفته‌اند که معترضان قصد داشتند با سلاح به راهپیمایی بپیوندند.

حمزه شهباز شریف، سر وزیر پنجاب، گفت که یک افسر پلیس در جریان این حملات به ضرب گلوله کشته شد. اما یک خان به خبرنگاران در پیشاور گفت که بزرگترین راهپیمایی تاریخ پاکستان را رهبری خواهد کرد. خان گفت: من آن را سیاست نمی‌دانم بلکه جهاد می‌دانم.

وزیر کشور پاکستان، عمران خان را به تلاش برای ایجاد وضعیت جنگ داخلی در کشور متهم و تایید کرد که یک پلیس در این درگیری‌ها کشته شده و این اتفاق زمانی رخ داد که یکی از حامیان نخست وزیر سابق پاکستان به سمت ماموران پلیسی که وارد منزلش در لاهور شده بودند، تیراندازی کرد.

اسلام آباد مسدود شد

این وزیر با اشاره به ایجاد محدودیتی درخصوص این دسته از اعتراضات، خاطرنشان کرد: «هیچ کسی حق ندارد پایتخت را محاصره و درخواست‌های خود را تحمیل کند.»

در آستانه تجمع بزرگ حامیان عمران خان در پایتخت پاکستان تمهیدات امنیتی ویژه ای در اسلام آباد اتخاذ شده است، جایی که تمام راه های منتهی به پارلمان با کانتینرهای حمل و نقل، سیم خاردار و نزدیک به ۲۲۰۰۰ پرسنل امنیتی مسدود شده است.

این درحالیست که عمران خان امروز (چهارشنبه) از حامیان خود خواست تا در اسلام‌آباد تظاهراتی را برپا کنند. وی تاکید کرد که برگزاری "اعتراضات مسالمت‌آمیز" حق اوست.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان که در ماه آوریل با رای عدم اعتماد برکنار شد، می‌گوید که ایالات متحده پشت برکناری او از قدرت بوده است.