ادعای انگلیس علیه روسیه

«لیز تراس» که به «بوسنی و هرزگوین» سفر کرده است روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، اقدامات ادعایی « ولادیمیر پوتین » رئیس جمهوری روسیه را وحشتناک خواند و گفت:‌ او در واقع از گرسنگی و کمبود غذا را در میان مردم فقیر در جهان به سلاح تبدیل کرده است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این وضع ادامه یابد. پوتین باید به محاصره گندم اوکراین پایان دهد. ما به همراه شرکا و متحدان‌مان هر اقدامی را که لازم باشد برای خروج گندم از اوکراین و صادرات آن به سایر کشورها انجام می‌دهیم.

ادعای انگلیس علیه روسیه

پیشتر یک نشریه انگلیسی گزارش داد که لندن به همراه شرکای خود در ناتو قصد دارد تا به دلیل آنچه محافظت و اسکورت کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین خوانده می‌شود، کشتی جنگی به «اودسا» در دریای سیاه اعزام کند.

تایمز چاپ لندن هفته پیش نوشت: هدف "ائتلاف مشتاقان" شکستن محاصره روسیه با ایجاد یک "کریدور حفاظتی" در اودسا از طریق تنگه «بسفر» است. ایالات متحده هم گفته که موشک های دوربرد خود را برای خارج کردن کشتی های روسی اعزام خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز در واکنش به این تحولات گفت: "ما قاطعانه این اتهامات را نمی پذیریم، برعکس، کشورهای غربی را به انجام اقداماتی که منجر به این شده است، مقصر می دانیم. "

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

سازمان ملل در تلاش است تا توافقی را برای از سرگیری صادرات مواد غذایی اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود روسیه به دست آورد.