پاکستان بنزین را گران کرد

وزارت دارایی پاکستان اعلام کرد قیمت سوخت را از جمعه افزایش می‌دهد تا بتواند بسته کمکی ۶ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را که در ۲۰۱۹ تصویب‌شده بود، دریافت کند.

وزیر دارایی پاکستان گفت قیمت سوخت در این کشور از روز جمعه ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. انتشار این خبر باعث ایجاد صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌های پاکستان شد. قیمت جدید بنزین در این کشور ۱۷۹.۸۶ روپیه در هر لیتر و قیمت دیزل ۱۷۴.۱۵ روپیه خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول و اسلام‌آباد قراردادی برای ۹۰۰ میلیون دلار کمک‌های مالی به پاکستان را نهایی کرده اند که در صورت برداشته شدن یارانه‌های سوخت و افزایش قیمت آن در این کشور پرداخت خواهد شد.

افزایش قیمت سوخت مسئله اصلی بین پاکستان و صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان بخشی از یک قرارداد برای برداشتن یارانه‌ها در بخش‌های نفت و برق جهت کاهش کسری مالی قبل‌از ارائه بودجه سالانه در ماه آینده بوده‌است.

عمران خان، نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان در آخرین روزهای وزارت خود این یارانه‌ها را برای آرام کردن حساسیت عمومی در بحبوحه تورم دو رقمی ارائه داده بود که به عقیده صندوق بین‌المللی پول نقض مفاد قرارداد ۲۰۱۹ بوده‌است.

پاکستان بنزین را گران کرد

صندوق بین‌المللی پول علاوه‌براین ۹۰۰ میلیون دلار، سایر منابع مالی خارجی را هم برای پاکستان باز خواهد کرد. ذخایر خارجی پاکستان کمتر از ۲ ماه واردات آن را تامین می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول با تاکید بر فوریت برداشته شدن یارانه‌های سوخت و انرژی در پاکستان اعلام کرد پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در مذاکره با این کشور انجام‌شده است.

دولت جدید پاکستان که در ماه آوریل بر سر کار آمده تمایلی به برداشتن این یارانه‌ها ندارد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در پاکستان ۱۳.۴ درصد در ماه گذشته نسبت‌به سال قبل افزایش‌یافته است.

برداشتن یارانه‌های سوخت پیامدهای سیاسی بسیاری برای دولت ائتلافی جدید این کشور خواهد داشت، آن‌هم در شرایطی که انتخابات طی ۱۶ ماه آینده برگزار می‌شود.