مخالفت 90 درصدی روس‌ها با دادن امتیاز به غرب

نگرش روس‌ها نسبت به ایالات متحده با سقوط قابل توجه به دومین نتیجه بد در تاریخ رسیده و اکثریت قریب به اتفاق (۸۷ درصد) معتقدند کرملین نباید برای رفع تحریم‌های شدید علیه روسیه به غرب امتیاز بدهد.

در جدیدترین نظرسنجی «لوادا»، تنها ۱۳ درصد از مردم روسیه گفتند که کشورشان باید به غرب امتیاز بدهد؛ پاسخ‌دهندگان جوان زیر ۴۰ سال کمی بیشتر (۱۸ درصد) چنین اعتقادی دارند. پاسخ‌دهندگان مسن‌تر، برعکس کمتر دادن امتیاز به غرب را می‌پذیرند (فقط ۹ درصد در گروه سنی ۵۵ سال و بالاتر).

در عین حال، احساسات منفی نسبت به ایالات متحده به طور چشمگیری افزایش یافته است، به طوری که ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان در ماه مارس گفتند که حس آن‌ها بد است، در مقابل ۱۷ درصد گفتند که حس خوب دارند و یک درصد بلاتکلیف بودند. طبق نتایج به دست آمده، این یک چرخش کامل در مقایسه با نوامبر در آغاز افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی است که ۴۵ درصد در مقابل ۴۲ درصدی که حس خوبی داشتند، احساسشان منفی بود.

مخالفت 90 درصدی روس‌ها با دادن امتیاز به غرب

از زمان شروع درگیری‌ها در اوکراین در ۲۴ فوریه، احساسات روس‌ها نسبت به ایالات متحده به شدت منفی شده است. لوادا در تحلیل نتایج اعلام کرد تعداد روس‌هایی که احساس می‌کنند لازم است با ایالات متحده همکاری کنند، از زمان شروع جنگ اوکراین ۳۰ درصد کاهش یافته است و نگران هستند که خطرات برای کشورشان در حال افزایش است.

تعداد روس‌هایی که احساس می‌کنند روابط با ایالات متحده بد است در ماه مارس به ۷۲ درصد رسید که دومین نتیجه بد از ژانویه ۲۰۱۵ است، زمانی که ۸۱ درصد از مردم روسیه نسبت به ایالات متحده احساس منفی داشتند. بر اساس نتایج، بیشترین افزایش ترس در بین شرکت‌کنندگان به عوامل سیاست خارجی شامل اقدامات ناتو و رشد قدرت نظامی ایالات متحده مرتبط بود.

در نظرسنجی مذکور همچنین تعداد روس‌هایی که معتقدند روسیه بخشی از اروپا بوده و باقی می‌ماند، در مقایسه با نتایج مطالعه مشابه انجام شده در سال ۲۰۱۶ (۶۴ درصد) تقریباً بدون تغییر باقی مانده بود. در پاسخ‌ها تفاوت سنی تاثیرگذار بود و جوانان نسبت به افراد مسن کمتر با این جمله که روسیه بخشی از اروپا است، موافق بودند.

در پاسخ به این سوال که کدام کشورها در جهان دارای احترام هستند، بیشترین پاسخ‌دهندگان (۸۸ درصد) معتقد بودند که چین از احترام جهانی برخوردار است و پس از آن روسیه (۶۶ درصد) و آلمان (۵۲ درصد) قرار دارند. اما تنها یک سوم از روس‌ها (۳۴ درصد) معتقد بودند که ایالات متحده مورد احترام است و از هر پنج نفر یک نفر (۱۸ درصد) گفتند اوکراین مورد احترام است.

در بین سران جهان هم ولادیمیر پوتین بالاترین امتیاز را کسب کرد و ۸۷ درصد شرکت‌کنندگان گفتند که وی مورد احترام است. روسای‌جمهور کشورهای متحد روسیه الکساندر لوکاشنکو (بلاروس) و شی جین‌پینگ (چین) هم هر یک با ۸۲ درصد امتیازات خوبی کسب کردند. نگرش به سران غربی اما خوب نبود، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه (۲۴ درصد)، اولاف شولتز صدراعظم آلمان (۱۴ درصد)، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین (هر دو ۶ درصد).