دیدار با پوتین برای پایان دادن به جنگ ضروری است

« ولودیمیر زلنسکی » رئیس‌جمهور اوکراین امروز (جمعه) گفت اوکراین مشتاق گفت‌وگو با « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه نیست، اما باید با این واقعیت روبرو شود که احتمالاً چنین دیداری برای پایان دادن به جنگ ضروری است.

زلنسکی در سخنرانی خود در یک اندیشکده اندونزیایی گفت: چیزهایی برای گفت‌وگو با رهبر روسیه وجود دارد. منظورم این نیست که مردم ما مشتاق صحبت با او هستند، اما باید با واقعیت‌های آنچه در جریان است روبرو شویم.

وی ضمن این ادعا که به نظر نمی‌رسد روسیه هنوز برای مذاکرات صلح جدی آماده باشد، افزود: ما از این دیدار چه می‌خواهیم... می‌خواهیم زندگی‌مان را پس بگیریم... می‌خواهیم زندگی یک کشور مستقل را در قلمرو خودش پس بگیریم. 

دولت اوکراین شامگاه شنبه پیشنهاد آتش‌بس با روسیه را رد کرد و گفت کی‌یف هیچ توافقی با مسکو که شامل واگذاری سرزمین باشد را نمی‌پذیرد. «میخائیلو پودولیاک» مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین با اذعان به اینکه موضع کی‌یف در خصوص جنگ سازش ناپذیرتر می‌شود، مدعی شد که دادن امتیاز به روسیه برای اوکراین نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا مسکو پس از هر وقفه‌ای در جنگ، با شدت بیشتری پاسخ خواهد داد.

ارزیابی‌های اخیر از دستاوردهای نظامی روسیه حکایت دارد و به گفته مقام‌های غربی، روسیه در منطقه دونباس در حال پیشروی است. امروز (جمعه) جدایی طلبان اوکراینی در منطقه دونباس، از کنترل و تصرف کامل بر شهر استراتژیک «لیمن» در شرق این کشور خبر دادند. 

نخست‌وزیر انگلیس هم در اظهاراتی، با بیان این که عملیات روسیه در منطقه دونباس در حال پیشرفت است، بر ضرورت تداوم حمایت نظامی از اوکراین تاکید کرد. «اولکسی گروموف» از مقام‌های ارشد نظامی در ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین هم روز پنجشنبه گفت که با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه لوهانسک، روسیه دست برتر را در جنگ به دست آورده است.

دیدار با پوتین برای پایان دادن به جنگ ضروری است

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد و هدف آن‌ را محافظت از افرادی عنوان کرد که برای مدت هشت سال در معرض قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف بوده‌اند.

در حالی درگیری‌ها در اوکراین ادامه دارد که کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا با عرضه تسلیحات سنگین و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، به آن دامن می‌زنند. آمریکا و انگلیس پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.