آمریکا و متحدانش باید هزینه بازسازی افغانستان را بدهند

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت: آمریکا و متحدان آن کشور باعث بروز خسارت قابل توجهی به افغانستان شده اند و باید هزینه‌های بازسازی آن را بر عهده بگیرند.

به نقل از ایتارتاس، پاتروشف که روز جمعه در شهر دوشنبه و در چهارمین دور نشست مشورتی افغانستان سخن می گفت، تصریح کرد: ما متقاعد شده ایم که پس از تمام کارهایی که غرب در خاک افغانستان انجام داد، آنها به سادگی حق ندارد به بازی‌های ژئوپولیتیکی خود در آنجا ادامه دهند. وی تاکید کرد: در عین حال آمریکا و متحدان آن کشور، به عنوان کشور‌هایی که باعث بیشترین آسیب به افغانستان شدند، باید هزینه‌های بازسازی آن را هم تحمل کنند. پاتروشف خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت: مبارزه با تروریسم در خاک افغانستان بدون از بین بردن منابع آن غیر ممکن است.

وی با اشاره به سلاح‌های غیر قانونی عرضه شده در داخل و خارج افغانستان، افزود: ائتلاف غربی در زمان عقب نشینی مقادیر عظیمی سلاح را در افغانستان رها کرد. بر اساس برآورد‌های ما، بیش از ۱۱۰۰ وسیله نقلیه زره پوش و نفربر‌های زرهی، حدود ۴۰ هواپیما و ۴۰ هلیکوپتر، حدود ۳۵۰ قطعه توپخانه، ۵۰۰ خمپاره انداز، ۲۵۰ سیستم‌های ضد تانک و سطح به هوا و بیش ۳۰۰ هزار قطعه سلاح سنگین، کوچک و سبک در افغانستان باقی ماند. این کشور‌های منطقه هستند که باید نقش رهبری را در هماهنگی امور برای بازسازی افغانستان پس از جنگ ایفا کنند.

آمریکا و متحدانش باید هزینه بازسازی افغانستان را بدهند

گفتنی است علاوه بر روسیه، در این نشست مشاوران امنیت ملی و دبیران شورا‌ی امنیت هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان، و ازبکستان نیز حضور داشتند.