انجمن ملی سلاح آمریکا: حمل اسلحه یک حق انسانی است

انجمن ملی سلاح در آمریکا ، ضمن رد پیشنهاد کنترل سلاح در این کشور، حمل اسلحه را یک حق انسانی اولیه عنوان کرد.                       

 

هیل نوشت مقامات این انجمن در نشست سالانه خود که در شهر هاستون برگزار می شود ضمن رد پیشنهاد کنترل سلاح، اظهار کردند تیراندازی های مرگبار نباید دوباره اتفاق بیافتد اما داشتن اسلحه و حمل آن یک حق انسانی اولیه و اساسی است.

وین لاپیر، رئیس این انجمن گفت: تیراندازی مرگبار هفته گذشته در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس نباید باعث تغییر در مخالفت بلندمدت این انجمن با هرگونه قانون کنترل سلاح شود.

وی افزود: محدود کردن این حقوق انسانی و اولیه و محدود کردن آمریکایی ها برای حفاظت از خودشان، راه حل این مشکل نیست. ما باید امنیت مدارس را ارتقا داده، سیستم قضایی جنایی را تغییر داده و سیستم سلامت روانی آسیب دیده کشور را اصلاح کنیم تا بتوانیم با تیراندازی های مرگبار در آینده مقابله کنیم.

لاپیر تصریح کرد ما باید مدارس، بانک ها، استادیوم ها و ساختمان های دولتی را محافظت کنیم و یک برنامه امنیتی گسترده برای آنها درنظر بگیریم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در جریان سخنرانی در این انجمن اظهار کرد باید به جای تصویب قانون محدودیت دسترسی به سلاح در آمریکا، سطح امنیت مدارس را بالا ببریم.

ترامپ با تاکید بر اینکه لزومی ندارد که قانون کنترل سلاح در آمریکا تصویب شود، پیشنهاد داد مدارس می توانند از ردیاب فلز، ماموران امنیتی مسلح و راهروها و مسیرهای تک ورودی برای کنترل رفت و آمد استفاده کنند تا سطح امنیت خود را بالا برده و با حوادث تیراندازی مقابله کنند.

در پی این حادثه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، از اعضای کنگره خواست مقابل لابی اسلحه به‌پا خیزند و قانون محدودیت حمل سلاح را تصویب کنند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به افرادی که از تلاش‌ها برای اصلاح قانون دسترسی به سلاح جلوگیری می‌کنند، هشدار داد و گفت: باید بدانید که ما این تلاش‌های نادرست را فراموش نمی‌کنیم.

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در بیانیه‌ای، انگشت اتهام را به سمت حزب جمهوری خواه و لابی اسلحه گرفت و قصور آنها در محدود نکردن قوانین حمل سلاح را عامل این قبیل حوادث دانست.

انجمن ملی سلاح آمریکا: حمل اسلحه یک حق انسانی است

وی خاطرنشان کرد ما از این موضوع عصبانی هستیم. ده سال پس از حادثه تیراندازی در مدرسه سندی هوک و تنها ده روز پس از حادثه تیراندازی در سوپرمارکتی در شهر بوفالو، کشور ما نه از ترس بلکه از لابی اسلحه بی رمق شده است. لابی اسلحه و یک حزب سیاسی (اشاره به حزب جمهوری خواه) که تمایلی برای جلوگیری از وقوع چنین حوادث مرگبار و دردناکی ندارد، متهم اصلی این جنایات هستند.

چالز شومر رهبر اکثریت سنا نیز اظهار کرد جمهوری خواهان و دموکرات ها باید با همکاری یکدیگر قانون محدودیت دسترسی به سلاح و کنترل آن را تصویب کنند اما اصلاح این قانون با چالش ها و موانع بزرگی روبروست و احتمال موفقیت آن کم است.

وی تصریح کرد اغلب جمهوری خواهان با پیشنهاد اصلاح این قانون مخالف هستند و همین امر کار را برای بررسی این قانون سخت کرده است.

شومر افزود: او می تواند اجازه رای گیری برای قانون کنترل سلاح برای مقابله با تروریسم داخلی را بدهد اما جمهوری خواهان اظهار کردند که این لایحه را مسدود می کنند و این بدان معناست که رای گیری مربوط به کنترل سلاح نامحتمل خواهد بود.

تنها یک روز پس از حادثه تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس و کشته شدن دستکم 19 دانش آموز و 2 معلم، پلیس این شهر، نوجوانی را به اتهام حمل سلاح داخل خودرویش که در نزدیکی یک دبیرستان پارک کرده بود، دستگیر کرد.

این در حالی است که آمارهای جدید اداره تحقیقات فدرال آمریکا نشان می‌دهد که حوادث تیراندازی در سال 2021 بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

فعالان و حامیان کنترل سلاح در آمریکا امیدوار بودند که ریاست‌جمهوری جو بایدن بتواند موجب پیشرفت در زمینه جلوگیری از خشونت با اسلحه در این کشور شود ولی با گذشت حدود دو سال از ریاست‌جمهوری بایدن این امیدها به یأس و سرخوردگی تبدیل شده است.

فعالان کنترل سلاح در آمریکا بر این باورند که عملکرد دولت وی برای مقابله با خشونت اسلحه و کنترل تسلیحات واقعاً ناامیدکننده بوده است.