تکلیف اوکراین را برای پیوستن به اتحادیه اروپا مشخص کنید

« ولودمیر زلنسکی » رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه خواستار مشخص شدن تکلیف این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا شد.

وی که با یک رسانه هلندی مصاحبه می‌کرد، گفت که «مارک روته» نخست وزیر هلند باید شفاف سازد که آیا اوکراین آینده‌ای در اتحادیه اروپا خواهد داشت یا خیر.

زلنسکی در ادامه این مصاحبه گفت: «من بسیار آشکارا به وی گفتم اگر فکر می‌کنید ما جایی در اتحادیه نداریم باید آن را به صورت شفاف بگویید».

تکلیف اوکراین را برای پیوستن به اتحادیه اروپا مشخص کنید

رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد: «شما واقعا به ما کمک می‌کنید و من برای آن بسیار سپاسگزارم اما تا آنجایی که به اتحادیه اروپا مربوط می شود، شما در مورد همه چیزهایی که ما می خواستیم بشنویم سکوت کرده‌اید».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که انتقادها از رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص عضویت در ناتو و امتناع از حل درگیری‌ها در دونباس در حال افزایش است.

«شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن در سخنانی گفت: «اگر ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین وادار به متعهد شدن برای عدم پیوستن به ناتو می‌شد یا وادار می‌شد که درجه بالایی از استقلال را به دو قلمرو در شرق کشور دهد، احتمالاً جلوگیری از درگیری‌ها در اوکراین امکانپذیر بود».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در این کشور اروپایی را صادر کرد و هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌‌یف اعلام کرد اما کشورهای غربی از همان ابتدا با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات به اوکراین به مسکو پاسخ دادند.

روسیه از همان آغاز عملیات نظامی خود در اوکراین از مقام‌های کی‌یف درخواست کرد که رسماً وضعیت بی‌طرفی خود را اعلام کنند و از درخواست برای عضویت در ناتو صرفنظر کنند.