شرط اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین

اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: اتحادیه اروپا کمک به بازسازی اوکراین در آینده را فقط در قبال اصلاحات (سیاسی) در این کشور انجام می دهد.

فون در لاین پس از نشست اتحادیه اروپا با محور تحریم نفت روسیه ، گفت که اروپا و آمریکا قصد دارند طرح جذب سرمایه گذاری ها برای بازسازی اوکراین را ارائه دهند اما این سرمایه گذاری ها باید همراه با اصلاحات نظام دولتی، افزایش استقلال دستگاه قضایی و مبارزه علیه فساد بمنظور ایجاد شرایط مثبت برای تجارت باشد.    

این مقام ارشد اروپایی به مجموع کمک های مالی و اینکه چه زمانی واشنگتن و بروکسل آماده ارائه آن هستند،  اشاره دقیقی نکرد.

وی بیان کرد که افزون بر سرمایه گذاری های بازسازی اتحادیه اروپا برنامه های ارائه کمک های مالی اضطراری ۹ میلیارد یورویی به کی یف در هفته های آینده را بررسی خواهد کرد.

پیش از این، کمیسیون اروپا به کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد داده بود که اوراق قرضه یورو را برای تامین مالی این بسته کمکی به اوکراین عرضه کنند، اما این ایده مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار نگرفت، به این معنی که کمیسیون اروپا باید مکانیزم جایگزینی ارائه دهد.

شرط اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین

درحالیکه غربی ها سعی بسیاری را برای به عضویت در آوردن اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کردند اما پس از تهاجم روسیه به این کشور به علت نگرانی های ناشی از گسترش ناتو به شرق، به گفته خود مقامات اوکراینی آنها پشت کی یف را خالی کردند. اتحادیه اروپا نیز که قول مساعدی را برای الحاق اوکراین به بلوک خود داده بود با مشاهده تهدیدهای مسکو برای قطع صادرات انرژی به قاره مجاور، روند عضویت کی یف را به عقب انداخت و آن را یک فرایند طولانی دانست.

رییس کمیسیون اروپا روز ۳ خرداد نیز در اظهار نظری تصریح کرد که بازسازی اوکراین باید با انجام اصلاحات در این کشور همراه باشد.