بایدن خشونت‌های مسلحانه را به کنگره واگذار کرد

در حالی که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده که پس از قتل اخیر ۱۹ دانش‌آموز و دو بزرگسال در «یوالده» تگزاس و کشتار نژادپرستانه ۱۰ سیاه‌پوست در «بافلو» نیویورک، به فشار آوردن بر قانونگذاران جمهوری‌خواه ادامه دهد تا قانون مربوط به حمل و خرید و فروش اسلحه اصلاح شود، او در اظهاراتی جدید همه چیز را به کنگره واگذار کرد. 

بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران در چمن جنوبی کاخ سفید گفت که در نهایت این به کنگره بستگی دارد - نه او - تا تغییراتی را در بررسی پیشینه و ممنوعیت برخی سلاح‌های گرم انجام دهد. وی گفت: «من کارهایی را که می‌توانسته‌ام، انجام داده‌ام و هر اقدام اجرایی که بتوانم انجام دهم، انجام خواهم داد. اما نمی‌توانم سلاحی را غیرقانونی بدانم. نمی‌توانم بررسی سابقه را تغییر دهم. نمی‌توانم این کار را انجام دهم. نمی‌توانم این مسائل را دیکته کنم».

طبق این گزارش، در حالی که رئیس‌جمهور ایالات متحده هنوز با سران جمهوری‌خواه در مورد این موضوع گفت‌وگو نکرده، به نظر می‌رسد امیدوار است که «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا و سناتور «جان کورنین» به این درک برسند که ایالات متحده نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد.

بایدن گفت: «مک‌کانل یک جمهوری‌خواه منطقی است. کورنین هم همینطور است. فکر می‌کنم آن‌ها تشخیص داده‌اند ما نمی‌توانیم اینطور ادامه دهیم. نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم». کورنین از سوی مک‌کانل برای رهبری مذاکرات حزب جمهوری‌خواه با دموکرات‌ها منصوب شده است.

رویدادهای مرگبار اخیر آمریکا برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه، مانند نماینده آدام کینزینگر را بر آن داشته که از ایده بررسی قوانینی که تهیه اسلحه را برای نوجوانان دشوار می‌کند، حمایت کنند زیرا مانند عامل تیراندازی بافلو، فرد مسلح در حادثه یوالده هم یک جوان ۱۸ ساله بود.

علیرغم حمایت فزاینده از اصلاحات اسلحه در مجلس نمایندگان ایالات متحده، قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس سنا همچنان مانعی در مقابل تلاش دموکرات‌ها باقی مانده‌اند و دو لایحه تصویب شده توسط مجلس در مارس ۲۰۲۱ که به دنبال بهبود روند بررسی پیشینه برای دارندگان آتی اسلحه در ایالات متحده و بستن خلأهای موجود در قوانین اسلحه این کشور بود، در سنا ناکام ماند. 

پیش‌تر، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و برخی دیگر از جمهوری‌خواهان برجسته، از جمله تد کروز  سناتور جمهوری‌خواه تگزاس سه روز بعد از تیراندازی خونین در مدرسه ابتدایی، در گردهمایی لابی انجمن ملی سلاح در حمایت از حقوق مربوط به سلاح سخنرانی کردند. ترامپ پرسید چگونه ایالات متحده ۴۰ میلیارد دلار برای ارسال به اوکراین دارد، اما نمی‌تواند امنیت مدارس خود را تضمین کند. کروز هم به نوبه خود گفت ممنوعیت اسلحه کارساز نیست. 

بایدن خشونت‌های مسلحانه را به کنگره واگذار کرد

طرفداران اصلاح قوانین مربوط به اسلحه در آمریکا، از تد کروز به دلیل اظهاراتش مبنی بر این که راه‌حل مسئله تیراندازی جمعی در ایالات متحده «منابع اجرای قانون بیشتر» به جای قوانین اضافی است، انتقاد کرده‌اند. بر اساس گزارش OpenSecrets، این قانونگذار آمریکایی از تگزاس بیش از ۴۴۰ هزار دلار از حامیان حقوق اسلحه پول دریافت کرده است.

دونالد ترامپ هم خواستار بازبینی اساسی ایمنی مدارس با یک ورودی مستحکم شامل فلزیاب‌ها و حداقل یک مامور پلیس مسلح در محوطه مدارس شده است. به گزارش اسپوتنیک، تحقیقات نشان داده که قرار دادن ماموران پلیس در مدارس برای رشد و تجربه یادگیری کودکان مضر است.