سرگردانی صدها یمنی در فرودگاه قاهره

ظهر روز چهارشنبه (دیروز، ۱ ژوئن)، رسانه‌ها گزارش دادند که سرانجام اولین پرواز تجاری از مبدأ صنعاء به قاهره از سال ۲۰۱۶ تاکنون پس از تعلل مستمر ائتلاف سعودی در اجرای تعهدات آتش‌بس انجام شد.

این فرودگاه از آغاز جنگ عربستان علیه یمن، تحت محاصره ریاض و ائتلاف سعودی علیه یمن قرار گرفت و پروازهای آن حتی برای امورات بشردوستانه مثل انتقال بیماران هم قطع شد و همین مسئله سبب مرگ صدها بیمار یمنی شده است. 

به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، شرکت خطوط هوایی یمن، اعلام کرده بود که نخستین پرواز از صنعاء به قاهره در روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت و این هواپیما چهارشنبه شب در مسیر بازگشت، مسافران را از قاهره به یمن بازخواهد گرداند.

بنا بر این گزارش، موانع جدیدی، مانع از بازگشت صدها یمنی از قاهره به فرودگاه صنعاء وجود داد و شهروندان یمنی سرگردان در قاهره از وجود این موانعی برای بازگشت به صنعاء خبر دادند. آن‌ها با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، گزارش دادند که بلیط‌های سفر به صنعاء در بازار سیاه با قیمت‌های بسیار بالا فروخته می‌شود و ده‌ها نفر از کسانی که قصد بازگشت از قاهره به صنعاء را داشتند، نتوانستند بلیطی خریداری کنند.

سرگردانی صدها یمنی در فرودگاه قاهره

این امر وضعیت شهروندان یمنی که مجبور بودند برای معالجه به مصر سفر کنند و به خط پرواز قاهره-صنعاء وابسته بودند، دشوارتر می‌کند و بر رنج آن‌ها می‌افزاید.

قرار بود پروازهای تجاری برای همه شهروندان یمنی که مایل به بازگشت از مصر هستند، جایی که میلیون‌ها یمنی در آن زندگی می‌کنند، در دسترس باشد. زیرا بسیاری از آن‌ها به دلیل فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب در عدن که طی سالهای گذشته موجب مرگ و جراحت یمنی‌های زیادی شده‌اند، حاضر به بازگشت به کشورشان از طریق فرودگاه عدن نیستند.