تحریم مرحله‌بندی‌شده نفت در دستور کار

پس از کشمکش‌ها و اختلافات فراوان میان اعضای اتحادیه اروپا ، بسته ششم تحریم‌های این نهاد غربی علیه روسیه مورد توافق قرار گرفت.

به نوشته نشریه «وال استریت ژورنال»، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روز پنجشنبه و بعد از راضی کردن مجارستان، توانستند در زمینه تحریم مرحله‌بندی‌شده علیه نفت روسیه نیز به توافق برسند.

نهاد ریاست جمهوری فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد در پیامی توئیتری تصویب این تحریم‌ها را که فردا اجرایی و به صورت نوشتاری از سوی شورای اروپا منتشر می‌شود، تأیید کرد.

تحریم مرحله‌بندی‌شده نفت در دستور کار

تصویب ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه که سنگین‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود، بعد از آن صورت گرفته که گروه اوپک پلاس نیز با افزایش تأمین نفت موافقت کرد.

این بسته تحریمی علاوه بر واردات نفت روسیه به روش‌های غیر زمینی، قطع دسترسی «اسبر بانک» روسیه از سوئیفت را نیز در بر می‌گیرد.

پیش‌تر شماری از کشورهای شرق اروپا که به دریا راه ندارند، با تحریم کامل نفت روسیه مخالفت کرده بودند و در نهایت، تحریم نفت روسیه فقط مشمول واردات دریایی شد.

طبق این تحریم‌ها، خرید نفت خام روسیه از ۶ ماه آینده و واردات محصولات پالایش شده نفتی روسیه از ۸ ماه آینده ممنوع خواهد شد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز سه شنبه در واکنش به بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که شامل تحریم بخشی از نفت این کشور می‌شود، گفت: روسیه واردکنندگان دیگری برای نفت خود پیدا خواهد کرد.