به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، این هواپیما در مراسمی با حضور چاوز در پایگاه هوایی شهر ماراكای در مركز ونزوئلا به پرواز درآمد و تصاویر آن از تلویزیون دولتی این كشور پخش شد.

ژنرال خولیو مورالس پریتو رییس شرکت صنایع نظامی ونزوئلا گفت که این هواپیمای بدون سرنشین دیدبانی، دومین سیستم برتر در امریکای جنوبی است و برای دفاع ملی، عملیات شناسایی و امور دیدبانی جنگلها، جاده ها و خطوط انتقال نفت و گاز در هر سطحی به کار گرفته خواهد شد.

چاوز رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این مراسم که از بطور زنده از شبکه های رادیویی و تلویزیونی کشورش پخش می شد، تاکید کرد که ساخت این هواپیما ' برای تهاجم به هیچکس نیست بلکه برای دفاع از استقلال ملی و تبدیل ونزوئلا به یک کشور قدرتمند ' صورت گرفته است.

وی با اشاره به گزارش رسانه های امریکایی مبنی بر تلاش ونزوئلا برای ساخت هواپیمای بدون سرنشین گفت: روشن است که ما کارخانه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین داریم. بله، ما این کار را انجام می دهیم و حق انجام آن را نیز به عنوان یک کشور مستقل داریم.

چاوز تصریح کرد: اگر ما همچنان مستعمره و وابسته بودیم، حق چنین کاری را نداشتیم اما ما یک کشور آزاد و مستقل هستیم. در اینجا، ونزوئلاییها حکم می رانند، نه استعمارگران، نوکران آنها، عروسکهای خیمه شب بازی یا دست نشاندگان یانکی ها.

رییس جمهوری ونزوئلا که در این مراسم لباس نظامی پوشیده بود، اهمیت طرحهایی که کشورش برای توسعه و تقویت دفاع ملی در دست اجرا دارد، مورد تاکید قرار داد و اطمینان داد که آنها را با همکاری ایران، روسیه، چین و دیگر کشورهای متحد به پیش خواهد برد.

چاوز گفت که صادرات این هواپیماها و دیگر صنایع نظامی ساخت ونزوئلا به کشورهای منطقه نیز برنامه ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ونزوئلا صرفا کاربرد نظامی ندارد بلکه بسیاری از تجهیزات آن برای استفاده های صلح آمیز طراحی و نصب شده است.

به گفته مقامهای دولت ونزوئلا، مهندسان و تکنسین هایی‌ که این هواپیمای بدون سرنشین را ساخته اند، دوره های آموزشی خود را در ایران و در چارچوب توافقات همکاری فناوری بین دو کشور گذرانده اند.

ژنرال مورالس گفت که این هواپیما یکصدکیلومتر برد رادیویی دارد و می تواند بدون سوختگیری به مدت ۹۰ دقیقه تا ارتفاع سه هزار متری پرواز کند.

وی افزود: هواپیمای بدون سرنشین ساخت ونزوئلا موسوم به آرپیا که چهار متر عرض و سه متر طول دارد، می تواند در طول روز بطور زنده و مستقیم عکس و فیلم از منطقه عملیاتی خود ارسال کند و کارشناسان در تلاش هستند که این هواپیما قدرت عملیات در شب را نیز داشته باشد.