جایگزین احتمالی جانسون کیست؟

نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها و سایت‌های شرط بندی در انگلیس نشان می‌دهد که اگر جانسون در رای‌گیری امروز متحمل شکست شود، رقابت اصلی بین جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت و لیز تراس وزیر امور خارجه کنونی دولت انگلیس خواهد بود.

طبق یافته‌های نشریه ایندیپندنت شانس پیروزی جرمی هانت در انتخابات درون حزبی، نسبت به لیز تراس ۳ درصد بیشتر است. تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی بانفوذ امور خارجی انگلیس و ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس هم در میان کسانی هستند که از شانس بالایی برای تصاحب سکان حزب برخوردار هستند.

تا زمان انتشار این خبر، بیشتر وزرای دولت در اظهارنظرهای عمومی و انتشار پیام در توئیتر، حمایت خود را از جانسون اعلام کرده‌اند. آن‌ها عموما به کارنامه نخست وزیر در مدیریت بحران کرونا و کمک به اوکراین اشاره کرده و او را شایسته ادامه رهبری کشور می‌دانند.

ساعاتی پیش گراهام بردی رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار دریادداشتی به اعضای حزب اعلام کرد که تعداد نامه‌های دریافت شده در خصوص عدم اعتماد به بوریس جانسون به حد نصاب رسیده و بر این اساس امروز ساعت ۶ تا ۸ عصر درباره عدم اعتماد به جانسون رای‌گیری خواهد شد.

براساس قوانین داخلی حزب محافظه‌کار، اگر ۱۵ درصد از اعضا معادل ۵۴ تن، اعتماد خود را به رهبر حزب از دست بدهند، رای‌گیری انجام خواهد شد. رقم دقیق مخالفان جانسون اعلام نشده اما به نظر می‌رسد که حتی اگر او از سد اعتماد نمایندگان عبور کند با وجود نارضایتی‌های افکار عمومی چندان در قدرت دوام نخواهد آورد.

تاریخ حزب محافظه‌کار نشان می‌دهد، مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس چند روز بعد از رای عدم اعتماد کنار رفت، ترزا می ۶ ماه بعد و جان میجر هم در انتخابات پارلمانی شکست خورد.

طبق رویه، برکناری جانسون از رهبری حزب به ۱۸۰ رای مخالف نیاز دارد و در آن صورت انتخابات درون حزبی برگزار می‌شود. از آنجا که حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، کسی که به عنوان رهبر حزب تعیین می‌شود، کرسی نخست وزیری را تصاحب خواهد کرد.  

فرآیند انتخابات درون حزبی حدود یک ماه و نیم طول می‌کشد و مرسوم است که رهبر جدید برای جلب حمایت افکار عمومی انتخابات سراسری زودهنگام برگزار می‌کند. البته در این روش که بیشتر شبیه به قمار است تضمینی برای پیروزی مجدد حزب وجود ندارد.

طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته حزب کارگر با اختلاف ۲۰ درصد شانس بیشتری نسبت به حزب حاکم محافظه‌کار برای تصاحب اکثر کرسی‌های پارلمان را دارد.

جایگزین احتمالی جانسون کیست؟

این روزها جانسون تلاش می‌کند تا به بهانه‌های مختلف از جمله مشغله های دولت در بحبوحه جنگ اوکراین، از مسئولیت رسوایی پارتی‌گیت یا همان ماجرای مهمانی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیری در اوج محدودیت‌های کرونایی،  شانه خالی کند و در راس قدرت بماند.

او دقایقی پیش با انتشار پیامی در توئیتر، بدون اشاره به رای‌گیری امشب نوشت: ما نمی توانیم در حالی که توپخانه دوربرد روسیه شهرهای اوکراین را مسطح می کند و غیرنظامیان بی گناه را می کشد، تماشا کنیم. وی افزود: بریتانیا به نیروهای مسلح اوکراین سیستم های موشکی چند پرتابی هدیه می دهد تا بتوانند به طور موثر حمله مستمر روسیه را دفع کنند.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس هم در اظهارنظری با ابراز اطمینان از پیروزی جانسون در رای‌گیری امشب عنوان کرد که نتیجه آن خط پایانی برای مخالفان نخست وزیر و حرکت رو به جلو تلقی می‌شود.

اما ناظران معتقدند که حتی اگر جانسون از رای‌گیری امشب جان سالم به در ببرد، بعید است که حزب حاکم محافظه‌کار تحت رهبری او تا زمان برگزاری انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ دوام بیاورد.