افشای دلیل تعویق سفر جو بایدن به عربستان

 «ابراهیم النحاس» یکی از اعضای مجلس شورای عربستان سعودی فاش کرد که دلیل به تعویق افتادن سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به  عربستان برای یک ماه آینده ، پاسخ به درخواست‌های ریاض است.

این خبر در مصاحبه تلویزیونی «النحاس» با شبکه «الاخباریه» عربستان سعودی منتشر شد.

یکی از اعضای مجلس شورای عربستان سعودی  در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره صحبت منابع آمریکایی درخصوص  به تعویق انداختن سفر بایدن به عربستان تا تکمیل مقدمات این سفر  توضیح داد.

روزنامه صهیونیستی: حریم هوایی عربستان به زودی به روی هواپیماهای اسرائیلی باز می‌شود

روز شنبه شبکه خبری ان بی سی نیوز به نقل از مقامات آمریکایی از تعویق سفر برنامه ریزی شده جو بایدن به عربستان و سرزمین‌های اشغالی که قرار بود اواخر ماه جاری میلادی انجام شود خبر داد و نوشت: این سفر تا ماه ژوئیه (تیر) به تعویق افتاده است.

النحاس گفت: تأخیر آمریکا  به این دلیل است که پاسخ به درخواست‌های عربستان کامل شود.

وی در ادامه افزود: «مقدمات سفر اینگونه تکمیل  و هماهنگی‌ها در راستای مصالح عربستان و منطقه انجام می‌شود».

عضو مجلس شورای عربستان سعودی تاکید کرد :« بنابراین، ما در عربستان با کسانی که می‌توانند برای خدمت به منافع مشترک، خدمت به دو ملت و موضوعات اصلی  از جمله خدمت  به امنیت، صلح و ثبات در منطقه فعالیت کنند، در ارتباطیم».

رسانه‌های آمریکایی اخیرا از سفر رئیس جمهور آمریکا در اواخر ماه جاری میلادی به عربستان سعودی خبر داده بودند. به نوشته نیویورک تایمز بایدن قصد دارد در سفر قریب الوقوع خود با محمد بن سلمان و رهبران مصر، اردن، عراق و امارات دیدار و گفتگو کند.

به گفته دو مقام اسرائیلی، مقامات آمریکایی در این راستا جمعه شب  گذشته به وقت واشنگتن اعلام کردند این سفر به دلیل مشکلات برنامه ریزی به ماه ژوئیه موکول شده و فرصت بیشتری نیاز است تا تدارکات آن انجام شود.

روابط ریاض-واشنگتن پس از ورود بایدن به کاخ سفید در ژانویه 2021 و پس از آن که وی در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد عربستان سعودی را به کشوری حاشیه‌ای و منزوی تبدیل کند، تیره شد. تیرگی روابط دو کشور پس از طرح مسائلی مثل سوابق حقوق بشر سعودی، قتل خاشقجی و پرونده جنگ یمن بیشتر شد. سازمان سیا در سال 2018 نتیجه گرفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور این قتل را صادر کرده است.

افشای دلیل تعویق سفر جو بایدن به عربستان

در حالی که بایدن در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود بر مسائل حقوق بشری در عربستان سعودی و سایر نقاط جهان تمرکز کرده بود، اما حالا تحلیلگران سیاسی آمریکا انتظار دارند این وضعیت تغییر کرده و مسائل دیگری مورد توجه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گیرد.

امروز واشنگتن نیازمند افزایش تولید عربستان است تا از بالاتر رفتن قیمت جهانی نفت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین که در حال حاضر به مرز 120 دلار رسیده جلوگیری شود ؛ اما اطلاعات سرویس‌های امنیتی نشان می‌دهند که شاهزاده محمد بن سلمان ترجیح می‌دهد در رابطه با تولید نفت و قیمت آن با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هماهنگی کند.

این اختلاف نظر بین واشنگتن و ایالات متحده باعث شد تا آمریکا مجبور شود ذخایر راهبردی نفت خود را تابستان جاری وارد بازار کند و تلاش نماید مانع از افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها شود.

برخی منابع آگاه بر این باورند اعلام تعویق سفر بایدن به اسرائیل و عربستان را باید به مفهوم لغو کامل آن تلقی کرد.

دو هفته گذشته شاهد دیدارهای متقابل مقامات سعودی و آمریکایی و اعلام اولین سفر بایدن به عربستان  بودیم.