افزایش شمار قربانیان خشونت‌های مسلحانه در آمریکا

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد و در تازه‌ترین موارد تیراندازی‌هایی که در مکان‌های شلوغ و عمومی روی داده، ۱۳ مورد تیراندازی از جمعه تاکنون بود که در این تیراندازی ها,۱۴ نفر هدف شلیک گلوله قرار گرفته و دو نفر جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز، از جمله مهم‌ترین مواردی که در رسانه‌های آمریکا نیز بازتاب زیادی یافت، یک مورد از تیراندازی‌ها در یکی از مکان‌های شلوغ در فیلادلفیا بود که سه نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته پلیس تیراندازی در یکی از خیابان‌های شلوغ این منطقه روی داده است که در زمان تیراندازی که پلیس می‌گوید بیش از یک نفر در آن دخیل بودند، صد‌ها نفر در خیابان حضور داشتند. تصاویر دوربین‌های مداربسته مردمی را نشان می‌دهد که در چهارراهی شلوغ با شنیدن صدای تیراندازی سراسیمه به هر سویی می‌دوند.

لری کرازنر، دادستان محلی می‌گوید: برای هر یک شهروند آمریکایی ۱۲۰ سلاح در جامعه پراکنده شده. این مسخره است و باید کاری برای این مسئله انجام داد. اینجا جامعه انسانی است نه جامعه سلاح و تفنگ!

تیراندازی دیگری نیز در همان روز در بیرون از یک باشگاه شبانه در چاتانوگا روی داده است.

در فیلادلفیا ۲۱۱ مورد اقدام به قتل دیگری در سال جاری روی داده است، ۳۴۳ قربانی خشونت سلاح از این مهلکه‌ها جان به در برده اند و این سؤال پیش می‌آید که این شهر چه می‌کند؟ سؤالی که به باور کرازنر، پاسخ این است که باید تغییر کند.

تازه‌ترین آماری که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا منتشر کرده است نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل از آن ۳۵ درصد به شمار تلفات اقدام به قتل در آمریکا افزوده شده است که ۷۹ درصد از این شمار را قربانیان سلاح به خود اختصاص داده اند. همچنین در همان سال بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از خشونت‌های مسلحانه در تاریخ آمریکا یعنی بیش از ۴۵ هزار نفر، ثبت شده است.

این در حالی است که این آمار‌ها مربوط به ۲۰۲۰ است و به باور کارشناسان همه اشکال خشونت در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته اند و تیراندازی در مکان‌های شلوغ و عمومی هم از این قاعده مستثنی نیست.

افزایش شمار قربانیان خشونت‌های مسلحانه در آمریکا

افزایش میزان خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در حالی است که حمایت اجتماعی از قوانین سختگیرانه‌تر در رابطه با مالکیت و حمل سلاح مانند سختگیری‌ها در صدور مجوز یا بررسی زمینه‌های روانی فرد نیز بیشتر شده است.

با این حال مشکل اینجاست که بین آنچه جامعه می‌خواهد و از آن حمایت می‌کند و آنچه سیاستمداران بر اساس آن عمل می‌کنند، تفاوت وجود دارد.

به گفته کارشناسان با نزدیک شدن تابستان امکان بیشتر شدن تیراندازی‌ها در مکان‌های عمومی و شلوغ نیز بیشتر می‌شود و این در حالی است که به گفته کرازنر, ۲۸ درصد از پرونده کسانی که اقدام به تیراندازی در مکان‌های شلوغ و عمومی می‌کنند، مصالحه شده است و این نشان می‌دهد کسانی که مرتکب چنین اقداماتی می‌زنند بر این باور هستند که می‌توانند از جرم «اقدام به قتل» طفره بروند.

در همین حال در یکی از مسابقات بسکتبال در آمریکا بازیکنان هر دو تیم حاضر در مسابقات ان بی‌ای با پوشیدن لباس‌های نارنجی که روی آن نوشته شده بود «به خشونت با سلاح خاتمه دهید» به میدان رفتند.