روسیه به هدفش در اوکراین نزدیک‌ شده است

در حالی درگیری‌های روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارش امروز چهارشنبه خود به پیشرفت‌های مسکو اذعان کرد.

پنجم اسفند ماه بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین، دستور آغاز «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» را صادر کرد. مسکو با تاکید بر اینکه به دنبال اشغال اراضی اوکراین نیست، هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه (امروز) با اشاره به تحولات میدانی درگیری‌ها گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «روسیه به تصرف منطقه دونباس اوکراین نزدیک می‌شود».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «روسیه به هدف خود برای تصرف کامل بر مرکز صنعتی و معادن و کارخانه‌های زغال‌سنگ شرق اوکراین نزدیک‌تر شد در حالی که کرملین ادعا کرد که کنترل ۹۷ درصد یکی از دو استانی را که منطقه دونباس را تشکیل می‌دهند، در دست گرفته است».

آسوشیتدپرس ادامه داد: «سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه (دیروز) گفت که نیروهای مسکو تقریبا تمام استان لوهانسک را تحت کنترل دارند. به گفته مقامات اوکراینی و تحلیلگران نظامی، به نظر می‌رسد روسیه اکنون تقریبا نیمی از استان دونتسک را اشغال کرده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «روسیه پس از کنار گذاشتن تلاش ناشی‌گرانه خود برای حمله دو ماه قبل خود به کی‌یف اعلام کرد که تصرف کل دونباس هدف اصلی خود است. جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال ۲۰۱۴ با نیروهای دولتی اوکراین در دونباس می‌جنگند و این منطقه طی هفته‌های اخیر تحت هدف حملات سنگین روسیه بوده است».

به روایت این رسانه آمریکایی، «در اوایل جنگ، نیروهای روسیه کنترل کل منطقه خرسون و بخش بزرگی از منطقه زاپوریژیا را در جنوب (اوکراین) به دست گرفتند. مقامات روسیه و منصوبان محلی آنها درباره برنامه‌هایی برای این مناطق صحبت کرده‌اند که یا استقلال خود را اعلام کنند یا به روسیه منتقل شوند».

به نوشته آسوشیتدپرس، «اما در آخرین مورد خرابکاری ضد روسی در داخل اوکراین، رسانه‌های دولتی روسیه روز سه شنبه (دیروز) خبر دادند که انفجار در یک کافه در شهر خرسون چهار نفر را زخمی کرد. خبرگزاری تاس بمب گذاری در این شهر تحت اشغال روسیه را "اقدامی تروریستی" خواند».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «قبل از تهاجم ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، مقامات اوکراینی گفتند که روسیه حدود ۷ درصد از خاک این کشور از جمله شبه جزیره کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد به همراه مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در دونتسک و لوهانسک را در اختیار دارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته گفت که نیروهای روسیه ۲۰ درصد از خاک این کشور را در اختیار دارند».

انتشار گزارش این خبرگزاری غربی در شرایطی صورت گرفته که روز گذشته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از تسلط نیروهای کشورش بر مناطق مهمی در شرق اوکراین خبر داد.

شویگو طی نشست خبری گفت: «بخش قابل توجهی از جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک در امتداد ساحل چپ سِوِرسکی دونتس از جمله شهرهای کراسنی لیمان و اسویاتوهیرسک و همچنین ۱۵ شهرک دیگر آزاد شده‌اند.

وی با اعلام تسلط کامل روسیه بر شهر اسویاتوهیرسک، نام مناطق استودنوک، یارووایا، کروفسک، یامپول و دروبیشوو را به عنوان بزرگترین شهرک‌هایی که تحت کنترل نیروهای روس درآمدند، نام برد.

وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه به طور کلی، ۹۷ درصد از خاک جمهوری خودخوانده لوهانسک تا به امروز از کنترل دولت اوکراین خارج شده، افزود: «وزارت دفاع به همراه شرکت راه آهن روسیه ۱۲۰۰ کیلومتر خطوط ریلی را برای از سرگیری تردد کامل بین روسیه، دونباس، اوکراین و کریمه بازسازی کردند».