هراس آمریکا از نفوذ منطقه ای چین

«ژوزف یون» دیپلمات کهنه کار که در ماه مارس از سوی «جو بایدن » به عنوان فرستاده ویژه منصوب شده است  به همراه یک هیات دیپلماتیک از ۱۴ تا ۱۶ ژوئن به جزایر مارشال سفر می کند. 

سخنگوی دولت آمریکا نیز گفت ژوزف یون در این سفر در مذاکرات درباره " پیمان سازمان آزادی" COFA که کمک های اقتصادی آمریکا به جزایر مارشال را تامین می کند و سال آینده منقضی می شود شرکت خواهد کرد.

وی همچنین افزود : «ما از این فرصت برای ملاقات های حضوری استفاده می کنیم و به نتایج سازنده امیدواریم.» 

آمریکا توافقنامه های مشابهی با «میکرونژیا» و «پالائو»  نیز دارد که به ترتیب  در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ منقضی می شوند. بدین ترتیب فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا مسئول برگزاری مذاکرات با این کشورها نیز خواهد بود.  

به نظر می رسد جزایر اقیانوسیه به عنوان کلیدی مهم در استراتژی رقابتی واشنگتن با چین قلمداد می شود. از سوی دیگر چین نیز تلاش های دیپلماتیک خود برای تحکیم روابط با کشورهای این منطقه را از چندی پیش آغاز کرده است که نمونه بارز آن امضای پیمان امنیتی با جزایر سلیمان است.

هراس آمریکا از نفوذ منطقه ای چین

هفته گذشته «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «جسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند در دیداری، نگرانی های خود را درباره گسترش نفوذ منطقه ای چین با یکدیگر درمیان گذاشتند و درباره پیمان اخیر امنیتی چین و جزایر سلیمان ابراز ناخشنودی کردند. 

این در حالی است که هفته گذشته و در جریان جلسه مجازی ۱۰ کشور اقیانوسیه به میزبانی «وانگ ئی » وزیرامور خارجه چین در فیجی توافقی حاصل شد تا این کشورها پیشنهاد چین درباره پیمان های اقتصادی و امنیتی را مورد بررسی قرار دهند.