روند کند توافقات روسیه با ترکیه درباره ادلب

سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو ، همتای ترکیه‌ای خود اظهار کرد که مسکو در موضوع سوریه با آنکارا همکاری نزدیک دارد و دو طرف به اهداف مندرج در این توافقات متعهد هستند.

وی با اشاره به اینکه حساسیت‌های دوستان تُرک خود را در مورد تهدیدات قدرت‌های خارجی در مرز با سوریه درک می‌کند، اضافه کرد: آمریکا به طور غیرقانونی برخی سازمان‌ها را (در سوریه) تغذیه می‌کند.

روند کند توافقات روسیه با ترکیه درباره ادلب

لاوروف در ادامه خاطرنشان کرد: مردم به خوبی اهداف عملیات نظامی روسیه را می‌دانند و ما به این اهداف دست خواهیم یافت.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: ما اهمیت زیادی برای تلاش ترکیه جهت ایجاد کریدور دریای سیاه قائل هستیم و این موضوع بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه اگر طرف اوکراینی آماده آغاز فعالیت‌های مین‌زدایی برای کریدور دریای سیاه باشد، ما نیز آماده هستیم، تصریح کرد: ما همچنین برای هرگونه اقدامی جهت تامین امنیت کشتی‌هایی که از بنادر اوکراین خارج می‌شوند، اعلام آمادگی می‌کنیم.

مولود چاووش‌اوغلو هم گفت که گروه‌های تروریستی که تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کنند و هم تهدیدات خود را علیه ما افزایش می‌دهند، باید ریشه‌کن شوند.

چاووش‌اوغلو در ادامه تصریح کرد: اگر اوکراین و روسیه محصولاتی برای صادرات داشته باشند٬ باید همه برای تحقق صادرات تلاش کنیم.

وی در این نشست ضمن اشاره به بحث و رایزنی پیرامون راه‌اندازی سازوکار کریدور گندم بین سازمان ملل، روسیه، اوکراین و ترکیه، تاکید کرد: ما این طرح را قابل اجرا می‌بینیم.