سوء استفاده آمریکا از آژانس‌های مسافرتی به عنوان ابزار جاسوسی

مجله آمریکایی فوربس روز چهارشنبه فاش کرد که دولت آمریکا با استفاده از یک قانون ۲۳۳ ساله، به دو آژانس بزرگ مسافرتی جهانی دستور داده تا یک تبعه روس را ردیابی کنند تا او دستگیر و مسترد شود. فوربس با کمک برخی فعالان حریم خصوصی آمریکا که از چنین احکامی انتقاد دارند و آن را سوء استفاده دولت آمریکا از قوانین می دانند، به اسناد مربوط دست یافته است.

این مجله همچنین فاش کرد که آلکسی بورکوف هکر ادعایی آمریکایی ها، در سال ۲۰۲۱ تحت شرایطی که دولت آمریکا هنوز به طور کامل توضیح نداده است، به روسیه بازگردانده شد.

فوربس گزارش داد؛ یک دادگاه آمریکایی در آبان ۱۳۹۴ به شرکت های مسافرتی «سابر»، مستقر در آمریکا و «تراول پورت» در انگلیس، دستور داده که "سابقه کامل سفرها و حساب کاربری" بورکوف را به مدت دو سال ارائه دهند و گزارش های هفتگی به سرویس مخفی آمریکا ارسال دارند.

Saber و Travelport دو شرکت بدنام  در حوزه جمع آوری و ذخیره اطلاعات در مورد گردشگران بین المللی هستند. این دو شرکت همراه با شرکت آمادئوس مستقر در اسپانیا، بر صنعت سیستم توزیع جهانی (GDS) در غرب تسلط دارند و رزروها را بین خطوط هوایی، هتل ها، شرکت های کرایه اتومبیل و خطوط کشتیرانی مسافرتی هماهنگ می کنند.

تراول پورت یک شرکت خصوصی است که در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۴.۴ میلیارد دلار فروخته شد. سابر هم که می گوید هر سال بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار هزینه سفر را پردازش می کند، در بورس نزدک با ارزش بازار ۲.۵ میلیارد دلار معامله می شود.

دولت آمریکا برای اینکه این دو شرکت را ملزم به جاسوسی از بورکوف کند، به یک قانون مصوب سال ۱۷۸۹ میلادی استناد کرده است. این قانون بسیار قدیمی در سال ۲۰۱۵، در جریان تحقیقات در مورد حمله تروریستی سن برناردینوی کالیفرنیا نیز، توجه ها را به خود جلب کرد. اف‌بی‌آی تلاش کرد اپل را وادار کند که قفل آیفون متعلق به رضوان فاروک، هوادار گروه تروریستی داعش را که به همراه همسرش در تیراندازی دسته‌جمعی ۱۴ نفر را کشتند، باز کند. اپل امتناع کرد. دولت آمریکا در نهایت توانست با استفاده از از یک نرم‌افزار اسرائیلی قفل تلفن را باز کند، اما اذعان کرد که این تلاش هیچ کاربردی نداشته است.

وزارت دادگستری آمریکا از اظهار نظر یا ارائه جزئیات بیشتر به فوربس خودداری کرده است. با این حال، پرونده های دادگاه نشان نمی دهد که سابر یا تراول پورت با دستورات مخالفتی کرده باشند.

فوربس به نقل از جنیفر گرانیک، مشاور نظارت و امنیت سایبری در اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) می‌گوید: «مسائل پشت پرده این نوع حکم‌ها معمولا از مردم پنهان است». وی جمع آوری اطلاعات در مورد سفرهای افراد را "تجاوزگرانه و مستعد سوء استفاده" خواند.

سوء استفاده آمریکا از آژانس‌های مسافرتی به عنوان ابزار جاسوسی

گرانیک گفت: «پلیس آمریکا از جمع‌آوری داده‌های خصوصی برای افزایش قدرت‌ نظارتی خود سوء استفاده می‌کند؛ امری که اساساً در هیچ یک از فرآیندهای دموکراتیک تأیید نشده است».

در نهایت، بورکوف پس از دستگیری به منظور اجتناب از محکومیت ۸۰ ساله، برای گذراندن ۹ سال حبس با دادگاه به توافق رسید. او در خرداد ۱۳۹۹ به آمریکا مسترد و به زندانی در نزدیکی واشنگتن فرستاده شد. وزارت دادگستری آمریکا هنوز توضیح کاملی ارائه نکرده است که چرا او در شهریور ۱۴۰۰ آزاد و به روسیه بازگردانده شد.