تشدید حملات علیه مواضع آمریکا در عراق و سوریه

وبگاه شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» روز جمعه در گزارشی نوشت، از سال گذشته حملات علیه مواضع آمریکایی‌ها در عراق و سوریه تشدید شده اما این حملات تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند.

در این گزارش آمده است، فقط در ماه گذشته میلادی ۷ مورد حمله علیه پایگاه‌هایی که نظامیان آمریکایی در آن‌ها حضور دارند انجام گرفته است و در مجموع از اکتبر سال گذشته میلادی، ۲۹ حمله انجام شده که آمریکایی‌ها هیچ پاسخ عملی به آن نداده‌اند.

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از مقامات آمریکایی مطلع از ارزیابی‌ها در مورد این حملات مدعی شده که شبه‌نظامیان نیابتی تحت حمایت ایران آن‌ها را انجام داده‌اند.

این گزارش به نقل از «مایکل نایتس» کارشناس «موسسه واشنگتن در امور سیاست شرق نزدیک» می‌نویسد از ماه آوریل امسال تعداد حملاتی که به نظر می‌رسد برای ارسال هشدار انجام می‌شوند روند افزایشی داشته‌اند.

این کارشناس آمریکایی افزود، پیام این حملات این است که «ما در راه هستیم، ما در حال گرم کردن هستیم. این کاری است که اگر لازم باشد انجام می‌دهیم. آن‌ها به ما یادآوری می‌کنند که می‌توانند ما را بکشند».

در این گزارش آمده است، برای مثال در اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی (مهر ۱۴۰۰)، پنج پهپاد انتحاری به پایگاه آمریکایی‌ها در «التنف» واقع در جنوب سوریه حمله کردند که هدف آن کشتن نیروهای آمریکایی بود.

تشدید حملات علیه مواضع آمریکا در عراق و سوریه

ان‌بی‌سی نیوز می‌نویسد، از زمان حمله به پایگاه نظامی التنف تا به حال ۲۹ بار به مواضع آمریکایی‌ها در منطقه حمله شده که جدیدترین مورد آن، شلیک پنج راکت کاتیوشا به پایگاه هوایی «عین الاسد» واقع در غرب عراق بود که هفته گذشته انجام شد.

این گزارش می‌افزاید، مقامات آمریکایی اصرار دارند اینکه به حملات هوایی علیه مواضع آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود به این معنا نیست که این حملات نادیده گرفته می‌شوند.

سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) پیش از این مدعی شده که واشنگتن در قبال این حملات برای خود حق پاسخگویی قائل است و در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.

نیروهای آمریکایی در چند پایگاه نظامی در سوریه مستقر هستند که مهمترین‌ آنها در نزدیکی میدان نفتی العمر و میدان گازی کنیکو در دیرالزور و التنف در جنوب شرق سوریه است. دولت سوریه بارها تأکید کرده است که به حضور اشغالگرانه آمریکایی‌ها در خاک خود پایان خواهد داد.

«اولگ سیرومولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفته است: «ما از وضعیت تازه در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه نیست، بسیار نگرانیم؛ به ویژه در ادلب و التنف؛ [منطقه‌ای] که حضور نظامی غیر قانونی آمریکاییها در آن، پابرجاست».

وی ادامه داد: «دلیل روشنی وجود دارد که تهدید اصلی، از سوی تروریسم بین‌المللی است که برخاسته از عملیات اخیر آمریکا برای نابودی سرکرده داعش (ابو إبراهیم القریشی) در ادلب است».

از سوی دیگر «کاظم الموسوی» کارشناس امنیتی عراق، حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در مناطق مرزی عراق با سوریه را نشان از وجود یک طرح تروریستی برای مورد هدف قرار دادن همزمان عراق و سوریه دانسته است.

این کارشناس عراقی معتقد است تروریسم امروز در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و سعی می‌کند تا از طریق حمایت و پشتیبانی آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس اقدام به عضوگیری از خارج عراق و گسیل آن‌ها به داخل این کشور برای بحران آفرینی کند. او تاکتیک داعش در آن صورت را دوری از جنگ مستقیم و حمله به نیروهای امنیتی در قالب هسته‌های کوچک دانست.