آمریکا به‌ دنبال ایجاد «ناتو آسیایی» نیست

« لوید آستین » وزیر دفاع آمریکا روز شنبه ضمن سخنرانی در کنفرانس امنیتی در سنگاپور مدعی شد آمریکا به‌دنبال ایجاد « ناتو آسیایی » نیست.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، آستین مدعی شد، آمریکا به دنبال افزایش رویارویی در منطقه اقیانوس هند-آرام نیست بلکه به دنبال حفظ ثبات آن است.

رئیس پنتاگون با هشدار در این زمینه که «مخاطرات، به‌ویژه در تنگه تایوان شدید هستند» گفت سیاست واشنگتن در قبال تایوان بدون تغییر باقی خواهد ماند و آمریکا به سیاست چین واحد پایبند است.

آمریکا به‌ دنبال ایجاد «ناتو آسیایی» نیست

آستین افزود: «اختلافات در دو سوی تنگه باید به شکل مسالمت‌آمیز حل شوند و آمریکا به کمک به تایوان برای حفظ توان دفاع از خود ادامه خواهد داد».

او همچنین چین را به ارعاب تایوان از طریق فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز و ثبات زدا متهم کرد و مدعی شد: «آمریکا بر روی حفظ صلح و ثبات و حفظ وضعیت تنگه تایوان متمرکز خواهد ماند».

وزیر دفاع آمریکا بدون اشاره به تحرکات کشتی‌های جنگی آمریکایی در تنگه تایوان و فروش گسترده تسلیحات به این جزیره گفت: «بگذارید روشن بگویم. ما به‌دنبال تقابل یا درگیری نیستیم و قصد ورود به جنگ سرد، ایجاد ناتوی آسیایی یا تقسیم منطقه به دو بلوک متخاصم نیستیم».

اظهارات آستین در حالی صورت می‌گیرد که «وی فنگه» وزیر دفاع روز گذشته (جمعه) در دیداری کم سابقه با این مقام آمریکایی گفت، اگر تایوان اعلام استقلال کند، پکن در آغاز جنگ تردید نخواهد کرد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، علاوه بر آستین، «ژانگ ژنژونگ» معاون معاون رئیس ستاد مشترک مرکزی کمیسیون نظامی چین روز شنبه ضمن سخنرانی در نشست امنیتی سنگاپور اعلام کرد آمریکا به‌دنبال ایجاد هژمونی در منطقه اقیانوس هند-آرام است.

این مقام چینی گفت، راهبرد آمریکا در این حوزه، تفرقه‌افکنانه بوده و برای به کشیدن این منطقه به بازی ژئوپولیتیک و رویارویی طراحی شده است و این در حالی است که صدای جریان اصلی کشورهای حوزه هند-آرام شامل همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد است.

ژنژونگ افزود، با این وجود، آمریکا طرفدار رقابت میان قدرت‌های بزرگ و ایجاد رویارویی نظامی است. راهبرد آمریکا خلاف روند تاریخ منطقه بوده و «منافع آمریکا با عزم مشترک کشورهای منطقه تعارض دارد».