اخراج ۲۲۱ پناهجوی افغانستانی از ترکیه

۲۲۱مقامات ترکیه روز گذشته ۲۲۱ مهاجر افغان را که بدون گذراندن مراحل قانونی وارد این کشور شده بودند، از طریق یک پرواز هوایی به کابل بازگرداند.

بنابراین گزارش، این پناهجویان قصد داشتند از خاک ترکیه وارد یونان شده و از آنجا با هدف پناهندگی به کشورهای اروپایی بروند.

پیش از این نیز در اردیبهشت ماه گدشته ۶۸۰ پناهجوی افغانستانی از ترکیه اخراج شده بودند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) در ماه ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی در ترکیه زندگی می‌کنند که اسناد قانونی نداشته و با خطر اخراج از این کشور مواجهند.

از سوی دیگر مهاجران افغان که با پذیرش خطرات متعدد تلاش می‌کنند خودشان را از ترکیه به یونان برسانند، نیز با تهدیدهای گسترده‌ای همچون شکنجه، سرقت و حتی مرگ مواجه می‌شوند.

بر اساس گزارش ۲۹ صفحه‌ای که دیده‌بان حقوق بشر در ماه گذشته منتشر کرد پناهجویان افغان که در حد فاصل مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس (Evros River) بازداشت می‌شوند، در اکثر موارد از درخواست پناهندگی محروم و مورد آزار و اذیت ، تهدید و شکنجه قرار می‌گیرند.

در این گزارش تصریح شده بود که پلیس ترکیه پس از بازداشت پناهجویان افغان، دست به سرقت لباس، تلفن همراه، پول و سایر دارایی‌های آنان می‌زند.

اخراج ۲۲۱ پناهجوی افغانستانی از ترکیه

گفتنی است با وجود تلاش پناهجویان افغان برای رسیدن به کشورهای اروپایی، وضعیت آنها در اکثر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی مناسب نیست و آنان از عهد شکنی کشورهای اروپایی در زمینه رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی شکایت دارند.