زندگی مجلل مقامات سابق افغان در آمریکا

این روزنامه آمریکایی روز دوشنبه نوشت که برخی از مقامات ارشد افغانستان و خانواده‌هایشان میلیون‌ها دلار را برای خرید خانه‌های گرانقیمت در ایالات متحده و خارج از این کشور در سال‌های پایانی جنگ هزینه کردند.

بر اساس بررسی اسناد عمومی، مصاحبه ها و سایر سوابق وال استریت ژورنال، برخی از مقاماتی که در دوره تصدی اشرف غنی  رئیس جمهوری سابق افغانستان دارای مشاغل عالی بودند، اکنون در عمارت هایی در امتداد سواحل کالیفرنیا زندگی می کنند. سوابق و مصاحبه های این روزنامه نیز نشان می دهد که گروهی از مقامات و قانونگذاران سابق خارج از افغانستان در شهرهای بزرگ اروپایی، امارات متحده عربی و ترکیه زندگی می کنند.

این روزنامه به دنبال مشخص کردن محل اختفای ده ها تن از مقامات کابینه اشرف غنی است که این مقامات شامل شخصیت های با نفوذ تشکیل دهنده حلقه داخلی رییس جمهوری سابق افغانستان و قانونگذاران کلیدی دخیل در مسائل امنیتی و سیاست خارجی می شوند. مشخص شده است که اکثر آنها به خارج از کشور نقل مکان کرده و اغلب در کشورهایی هستند که دسترسی عمومی به سوابق دارایی ها و شرکت ها محدود است.

طبق این گزارش، برخی از افراد حلقه داخلی غنی از جمله حمدالله محب مشاور امنیت ملی او که همراه با حامی خود از افغانستان گریخت، ضمن داشتن تابعیت یک کشور دارایی هایی نیز در آن دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، محب که همسرش شهروند ایالات متحده است در یک مصاحبه گفت که وی و خانواده اش پیش از افتادن کابل به دست طالبان به یک هتل از ابوظبی پایتخت امارات فرار کردند. خانواده محب بعدها به یک خانه مجلل متعلق به مادر همسرش در ایالت فلوریدا آمریکا نقل مکان کردند، این درحالی است که همسر او یک ملک در واشنگتن دی سی دارد. 

بر اساس مستندات وال استریت ژورنال، اکلیل حکیمی دیگر متحد اشرف غنی و وزیر دارایی او دست کم 10 ملک در کالیفرنیا دارد که در زمان حضورش در دولت و پس از خروج در سال 2018 خریداری کرده است. 8 مورد از این املاک بعدا توسط سلطان حکیمی همسر او به شرکت زالا که خود مالک رسمی آن است انتقال یافت.

این گزارش همچنین اشاره می کند که عبدالرشید دوستم معاون اشرف غنی به عنوان ارشدترین مقام سابق افغانستان اکنون در ترکیه زندگی می کند و مصطفی مستور وزیر اقتصاد رییس جمهوری سابق هم مالک یک کاندومینیوم در دوبی است.  

زندگی مجلل مقامات سابق افغان در آمریکا

این روزنامه آمریکایی به نقل از گزارش بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان نوشت که احتمالا ده ها میلیون دلار از کاخ ریاست جمهوری افغانستان و ریاست عمومی امنیت ملی خارج شده درحالیکه اوایل ماه ژوئن تحقیقات بازرس ایالات متحده رقم را 500 هزار دلار اعلام کرده است. 

طالبان در پاییز سال گذشته در پی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، یک دولت موقت به رهبری محمد حسن آخوند تأسیس کردند. مقامات جدید و حتی نام امارات اسلامی افغانستان (به عنوان نام جدید این کشور) هنوز در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده اند.