لغو محدودیت‌های فروش ارز در روسیه بعید است

بیست و پنجمین دوره مجمع بین المللی اقتصادی « سن پترزبورگ » یکی از بزرگترین و مهم‌ترین رویدادهای تجاری در جهان از دیروز چهارشنبه به مدت چهار روز(15 تا 18 ژوئن) با حضور بیش از ۱۳ هزار و پانصد نفر از ۱۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.

 مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ از سال ۱۹۹۷ میلادی هر ساله برگزار می‌شود، از سال ۲۰۰۵ این انجمن تحت حمایت و با مشارکت رئیس جمهور فدراسیون روسیه سازماندهی می‌شود.

این انجمن بستری موثر برای تبادل نظر و تجارب بین سیاستگذاران، مسئولان و نمایندگان بخش‌های تجاری از کشورهای مختلف جهان است، شرکت‌کنندگان در این مجمع به شکل حضوری یا مجازی در آن حضور دارند.

قریب به ۴۳ وزیر از کشورهای خارجی از جمله کشورهای عربی نظیر عربستان، مصر، امارات، الجزائر و سوریه در این مجمع حضور دارند.

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران هم به نمایندگی از ایران در این مجمع حضور یافته است.

 لغو محدودیت‌های فروش ارز در روسیه بعید است

مسکو: جهانی شدن از نظر سیاسی مغرضانه است

در همین حال «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه امروز پنجشنبه ‌طی نطقی در این نشست گفت: جهانی‌سازی که ما به سمت آن حرکت می‌کنیم، به سمت «اصل دشمن و دوست» سوگیری کرده است.

وی افزود: این جهانی شدن به هیچ وجه رضایت بخش نیست و از نظر سیاسی بسیار مغرضانه است. موانعی که اکنون روی آنها کار می‌کنیم، این را ثابت می‌کند و مشخص است که در وهله اول چه کاری باید انجام دهیم.

وزیر دارایی روسیه گفت: من موافقم که ما به هیچ وجه نباید درها را به روی خود ببندیم، بلکه باید بیش از هر چیز به تولید فناوری‌های حیاتی تکیه کنیم که تجربه نشان داده است که زندگی بدون آن غیرممکن است.

«الویرا نبیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه هم امروز پنجشنبه تاکید کرد که با توجه به کاهش تقاضا برای ارزهای آمریکایی و اروپایی، هیچ ممنوعیتی برای گردش دلار، یورو یا سایر ارزها در روسیه وجود نخواهد داشت.

این مقام روسی این سخنان را در پاسخ به سوالی در جریان شرکت در نشست گفت‌و‌گو با عنوان «اقتصاد روسیه: چالش‌های مدرن و مواضع حمایتی» که در مجمع بین المللی اقتصادی پترزبورگ برگزار شد، بیان داشت.

وی همچنین گفت که با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، لغو محدودیت‌های فروش ارز در روسیه بعید است.

نشست مهم عربستان و روسیه درباره ثبات در بازار نفت

«الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه هم امروز پنجشنبه در حاشیه نشست‌های مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان درباره وضعیت بازار جهانی نفت و روابط دوجانبه روسیه و عربستان گفت و‌گو کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد موضوعات مختلف همکاری‌های دوجانبه بین روسیه و عربستان سعودی به ویژه اقدامات برای دستیابی به ثبات در بازار نفت گفت‌وگو کردند.

بازارهای نفت با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط کشورهای غربی بر صادرات نفت روسیه، یکی از تولیدکنندگان پیشرو نفت خام در جهان، تحت فشار هستند.

امارات، مهمان افتخاری نشست بعدی مجمع

روسیه و امارات در حاشیه نشست‌های این مجمع توافقنامه‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن امارات در نشست بعدی مجمع در سال ۲۰۲۳ به عنوان مهمان افتخاری حضور می‌یابد.

«عمر بن سلطان العلماء» وزیر مشاور در حیطه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال از طرف امارات این توافقنامه را امروز در حاشیه مجمع به امضا رساند.

حضور هیات بزرگ مصری در روسیه

مصر به عنوان مهمان افتخاری امسال مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ معرفی شده و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر هم در آن سخنرانی خواهد کرد.

هیئت مصری حاضر در مجمع سن پترزبورگ شامل تعداد زیادی از مسئولان، کارشناسان و بازرگانان است که  بر تقویت روابط بین شرکت‌های مصری و روسی و نهادهای دو کشور در زمینه‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی تاکید دارند.

مصر حضور خود در این مجمع را فرصتی نویدبخش برای باز کردن بازارهای جدید روسیه در قاره آفریقا و تقویت همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و انرژی می‌داند، به‌خصوص با توجه به ساخت نیروگاه هسته‌ای الضبعه در مصر که با سرمایه گذاری‌های عظیم روسیه در بخش انرژی انجام شده است و همچنین به دنبال قراردادی که مصر با شرکت «ترانس ماش هلدینگ» منعقد کرده و مربوط به بزرگترین معامله واگن‌های ریلی جدید در تاریخ راه آهن مصر است.