صدور مجوز فعالیت واحد سوم نیروگاه هسته‌ای «براکه» در امارات

منابع خبری روز شنبه گزارش کردند که مجوز فعالیت واحد سوم نیروگاه هسته‌ای «براکه» در امارات در روزهای گذشته صادر شد.

به گزارش وبگاه «نوکلییر نیوز» «حمد الکعبی» نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ، در نشستی در شهر «ابوظبی» با حضور مقامات سوئدی اعلام کردن مجوز بهره برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای این کشور تایید شده است.

«ویتکورسون» مقام سوئدی حاضر در این نشست با مقام اماراتی نیز گفت که درخواست مجوز بهره برداری واحد سوم نیروگاه اماراتی در سال ۲۰۱۷ دریافت شده و از آن زمان بررسی کامل اسناد، نظارت و بازرسی‌ها را انجام داده است. ارزیابی‌ها شامل طراحی راکتور، سیستم‌های خنک‌کننده، سیستم‌های امنیتی، آمادگی اضطراری، مدیریت زباله‌های رادیواکتیو و سایر جنبه‌های فنی  مثبت بوده است.

صدور مجوز فعالیت واحد سوم نیروگاه هسته‌ای «براکه» در امارات

واحد‌های اول و دوم شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) اکنون ۲۸۰۰ مگاوات برق شبکه امارات را تامین می‌کنند و این شرکت متعهد شده است تا یک چهارم برق مورد نیاز  این کشور را تامین کند. واحد چهارم  این نیروگاه نیز اکنون بیش از ۹۲ درصد تکمیل شده است.

برآورد اولیه برای راه‌اندازی این نیروگاه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار است .سوخت این نیروگاه نیز از  کره جنوبی تامین خواهد شد. علاوه بر این امکان وصل کردن تجهیزات شیرین‌سازی آب به این رآکتور نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان این برنامه را یک برنامه اتمی کامل دانست اما واقعیت این است که امارات برای استقرار این رآکتورها تعهدات جدی به یک کشور دیگر داده است.

بر اساس پیمان منع گسترش و استفاده از سلاح اتمی یا (NPT) تمام کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را دارند اما در این میان آمریکا شرط‌های دیگری را به کشورهای طرف قرارداد خود برای فروش تجهیزات هسته‌ای تحمیل می‌کند. یکی از مهم‌ترین این شرط‌ها امضای تفاهم‌نامه‌ای موسوم به «تفاهم‌نامه ۱۲۳ » است.

بر اساس بخش ۱۲۳ قانون «بهره‌گیری از انرژی اتمی» که در سال ۱۹۴۵ میلادی در آمریکا تصویب و در سال ۱۹۵۴ اصلاح شده ، همکاری بین شرکت‌های خصوصی و دولتی توسعه دهنده توانمندی اتمی با کشورهای خارجی تابع برخی ملاحظات است.

طبق قراردادها با امارات، بازرسان آمریکایی امکان حضور در هر کدام از تاسیسات هسته‌ای امارات را به صورت مستقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد داشت. طبیعی است که با تحمیل چنین شرایطی برنامه هسته‌ای امارات تنها یک برنامه نمایشی خواهد بود چرا که این کشور از هرگونه ورود به حوزه‌های حساس فناوری هسته‌ای منع شده است. به این ترتیب امارات و سایر کشورهای عربی تنها یک بازار بزرگ برای تجهیزات آمریکایی خواهند بود.