نقشه جدید اردوغان برای جلوگیری از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

« رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه قصد دارد شواهدی از حمایت سوئد و فنلاند از گروه تروریستی « پ‌ک‌ک » را منتشر کند.

سوئد و فنلاند اخیراً و علی‌رغم هشدار روسیه درخواست خود برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو را ارسال کرده‌اند. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

در این میان، ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو اعلام کرده به‌دلیل حمایت این دو کشور از گروه‌های تروریستی نظیر پ‌ک‌ک، با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت خواهد کرد. گفته می‌شود آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند. 

نقشه جدید اردوغان برای جلوگیری از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، دولت ترکیه قصد دارد «اسناد و مدارک ویژه‌ای» در این زمینه را در نشست سران ناتو در مادرید ارائه کند.

این روزنامه نوشت، این اسناد و مدارک، عکس‌های شماره سریال اسلحه‌هایی را شامل می‌شود که از سوئد و فنلاند برای این گروه تروریستی ارسال شده‌اند.

این شواهد همچنین اسنادی از حمایت مالی و سیاسی فنلاند و سوئد از گروه‌های پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ و پی‌وای‌دی را شامل شده و در مورد ایجاد «اتحاد» ناتو با این کشورها هشدار داده خواهد شد.

در همین ارتباط، به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه روز شنبه اعلام کرد اگر دولت سوئد گام‌های لازم در قبال خاتمه دادن به حمایت از این گروه‌ها را برندارد، پیشبرد درخواست عضویت این کشور در ناتو بعید خواهد بود.

او که امروز (یکشنبه) به بروکسل (مقر اصلی ناتو) سفر خواهد کرد گفت، آنکارا همچنین ممانعت کامل از جمع‌آوری وجوه و جذب نیرو علیه امنیت ترکیه، مورد انتظار است.

پیش‌تر «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه شامگاه چهارشنبه گفت اسنادی که سوئد و فنلاند در رابطه با درخواست‌هایشان برای عضویت در ناتو به آنکارا فرستاده‌اند، انتظارات ترکیه را برآورده نمی‌کند.