دیدار بایدن با بن سلمان به مثابه صدور حکم عفو برای یک قاتل است

رئیس جمهور آمریکا زمانی وعده داده بود که عربستان را به دنبال قتل جمال خاشقجی ، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست تبدیل به یک کشور "مطرود" می‌کند اما کاخ سفید طی روزهای اخیر اعلام کرد جو بایدن در پایان یک سفر چهار روزه در ماه ژوئیه به عربستان سعودی به دیدار این ولیعهد عربستان در شهر جده می‌رود. فعالان حامی حقوق بشر عربستانی این اتفاق را به عنوان یک "خیانت" تلقی کرده‌اند.

خالد الجبری به روزنامه گاردین گفت:‌ بایدن به صراحت گفته است که قتل خاشقجی هیچ پیامد مستقیمی برای محمد بن سلمان در پی نخواهد داشت. متأسفانه، چنین دیداری معادل صدور فرمان عفو رئیس جمهور برای قتل است و محمد بن سلمان آن را به عنوان مجوزی صادر شده از سوی بایدن برای قتل تعداد بیشتری از امثال خاشقجی می‌داند.

الجبری خاطرنشان کرد، او درک می‌کند که شاید افزایش قیمت نفت و تبعات ژئوپلتیکی حمله روسیه به اوکراین بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند اما گفت که این سفر رئیس جمهور آمریکا نباید منجر به ایجاد مجدد یک "رابطه معامله‌ای منسوخ" که نگرانی‌ها در مورد حقوق بشر را به حاشیه می‌راند، شود.

او خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم بسیاری از عربستانی‌ها، چه عربستانی‌های حاضر در داخل این کشور و چه آنهایی که ساکن تبعیدند، حامی یک رابطه سالم با آمریکا هستند. من هم با وجود همه چیزهایی که با آن مواجهم، حامی آن هستم. اما یک رابطه سالم‌تر عربستان با آمریکا تنها زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که تدابیری برای رفتارهای بی پروای محمد بن سلمان وجود داشته باشد.

او بیان داشت: من درک می‌کنم که بایدن در مخمصه قرار دارد. قطع روابط با این کشور پادشاهی غیرممکن است و من از آن دفاع نمی‌کنم که عمدتاً دلیل آن این است که این کشور پادشاهی مدت‌ها قبل از محمد بن سلمان وجود داشته است و من واقعاً امیدوارم که این رفتار بی پروا و ویرانگر او را از سر بگذارند. بایدن می‌تواند و باید این رابطه را اصلاح کند، اما نه به هر قیمتی.

الجبری در حالی این مصاحبه را با گاردین انجام داد که خیابان مقابل سفارت عربستان در واشنگتن نامش به "راه جمال خاشقجی" به یاد این ستون نویس کشته شده، تغییر یافت.

سعد الجبری، پدر خالد الجبری، دستیار ارشد محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان بود؛ ولیعهد سابقی که به موجب کودتایی در درون کاخ پادشاهی در سال ۲۰۱۷ برکنار شد. او به کانادا فرار کرد و در آنجا به یکی از منتقدان صریح ولیعهد فعلی تبدیل شد.

دیدار بایدن با بن سلمان به مثابه صدور حکم عفو برای یک قاتل است

سارا و عمر، خواهر و برادر کوچک خالد الجبری، پس از دستگیری در مارس ۲۰۲۰ در فرودگاه ریاض در مسیر عزیمت به آمریکا، جایی که قصد داشتند در آنجا به دانشگاه بروند، همچنان در داخل عربستان زندانی هستند.

آنها به پولشویی و توطئه برای فرار غیرقانونی از عربستان متهم شده‌اند؛ اتفاقی که به طور گسترده به عنوان تلاشی برای وادار کردن پدرشان به بازگشت به کشور تلقی می‌شود.

الجبری تاکید کرد: هر بار که محمد بن سلمان احساس می‌کند از حمایت یا تایید نامحدود یا بی‌قید و شرط یک دولت آمریکا برخوردار است، سرکش می‌شود. اگر کل هدف از سفر بایدن به عربستان حفاظت از منافع آمریکا باشد، پس حل مساله ما به حفاظت از آن منافع امنیت ملی کمک می‌کند.

الجبری تاکید کرد: پاسخگویی در قبال موضوع جمال خاشقجی، نه صرفا به خاطر خود جمال خاشقجی اهمیت دارد. جمال با افشای سرکوب‌های بی‌رحمانه محمد بن سلمان که هنوز ادامه دارند جانش را از دست داد؛ سرکوبگری که خواهر و برادر من را به گروگان گرفته است، و سرکوبی که سایر شهروندان آمریکایی را در عربستان گروگان نگه می‌دارد.