برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، باید گام به گام حرکت کرد

بعد از موافقت اولیه کمیسیون اروپا با انتخاب اوکراین به عنوان کاندید عضویت در اتحادیه این قاره، برخی مقام‌های ارشد اروپایی خواستار حرکت بادقت در این زمینه شدند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) تاکید کرد که در موضوع اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین، باید گام به گام حرکت کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، بورل با مثبت دانستن توصیه کمیسیون اروپا در خصوص اعطای وضعیت نامزدی برای اوکراین و مولداوی و ارائه چشم‌انداز اروپایی به گرجستان، گفت این یک گام بزرگ است.

برای عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، باید گام به گام حرکت کرد

وی در گفتگو با خبرنگاران پیش از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز آغاز مذاکرات توضیح داد: «نمی‌دانم. بیایید قدم به قدم پیش برویم. شما همیشه در مورد مرحله بعدی سوال می‌کنید، بیایید روی رویداد امروز تمرکز کنیم».

طبق این گزارش، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپایی افزود: «نظر کمیسیون اروپا در مورد عضویت اوکراین، گرجستان و مولداوی گام بسیار مهمی است. این یک سیگنال واضح است که اتحادیه اروپا آماده حمایت و پذیرش همسایگانی است که می‌خواهند به ما بپیوندند».

تصمیم رسمی در مورد پذیرش یا عدم پذیرش اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین، مولداوی و گرجستان توسط سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا در اجلاس سران در بروکسل به تاریخ بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم ژوئن با در نظر گرفتن توصیه کمیسیون اروپا اتخاذ خواهد شد.

پیش از این، یک مقام در دفتر ریاست‌جمهوری لهستان افشا کرده بود که برخی کشورهای اروپایی مانع از انتخاب اوکراین به عنوان کاندید عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

این در حالی است که «دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفته بود کی‌یف از بهانه‌های اتحادیه اروپا درباره راهکارهای ویژه و مدل‌های جداگانه برای ادغام در این اتحادیه به ستوه آمده و خواهان عضویت کامل است.