دستور «مادورو» برای راه‌اندازی پارک صنعتی فناوری ونزوئلایی-ایرانی

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در نطقی تلویزیونی با بیان اینکه کشورش از «میراث علمی و فناوری سطح اول» برخوردار است، خاطر نشان کرد این پارک به سمت توسعه «مسائل غذایی، بهداشتی و آموزشی» پیش خواهد رفت.

مادورو با اشاره به اینکه در جریان سفر خود به ایران به عنوان سومین ایستگاه از شش مقصد تور بین‌المللی ۱۱ روزه، «فرصت» داشته است تا برای «چند ساعت» از یک شهرک صنعتی فناوری در حومه تهران بازدید کند، گفت: در آنجا قرارداد خرید یکهزار تخت برای بیماران کلیوی و دیالیزی با فناوری روز دنیا بسته شد.

رئیس دولت ونزوئلا همچنین از ایجاد معاونت علمی، فناوری، آموزشی و بهداشتی ریاست جمهوری خبر داد که مسئولیت آن بر عهده «گابریلا خیمنِز» وزیر علوم و فناوری خواهد بود.

وی در بیان اهمیت پیشرفت کشورها در حوزه علم و فناوری گفت: کشوری که در این برهه از دوران جدید از نظر دانش، آموزش، علم و فناوری عقب مانده باشد، آن کشور زودتر به بردگی قدرت های جهانی در خواهد آمد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد ایران به همراه دولتش متعهد شده است تا تمام دانش خود را برای «توسعه همه جانبه» در این حوزه به کشورش «انتقال» دهد.

مادورو شنبه گذشته پس از بازگشت از تور کشورهای اوراسیا و آفریقا از دستیابی به «توافق‌نامه‌های بزرگ» در راستای سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز، غذا، گردشگری و علم و فناوری خبر داد و اعلام کرد طی هفته‌های آینده، تجار و بازرگانان این کشورها به منظور امضای این قراردادهای سرمایه‌گذاری به ونزوئلا سفر خواهند کرد.

سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ترکیه، الجزایر، ایران، کویت، قطر و جمهوری آذربایجان از هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) و به مدت ۱۱ روز انجام شد.

 نیکلاس مادورو که به همراه جمعی از وزیران و معاونان ریاست جمهوری این کشور به ایران سفر کرده بود، دوشنبه گذشته از پارک فناوری پردیس بازدید کرد. این بازدید به میزبانی «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و «مهدی صفاری نیا» رییس پارک فناوری پردیس انجام شد.

دستور «مادورو» برای راه‌اندازی پارک صنعتی فناوری ونزوئلایی-ایرانی

هیات ونزوئلایی همچنین از شرکت‌های پارس آنلاین در حوزه فناوری اطلاعات،  زیست تخمیر در حوزه فرآورده‌های پروبیوتیک و دارویی و آریا طب فیروز در حوزه تجهیزات پزشکی بازدید کردند و در جریان دستاوردهای فناورانه شرکت‌های عضو پارک قرار گرفتند.