سفر بایدن به غرب آسیا باعث تشکیل یک ائتلاف نظامی نخواهد شد

همزمان با مقدمه سازی‌هایی که رژیم صهیونیستی برای سفر بایدن به منطقه می‌کند، ارزیابی‌ها چنین می‌گوید وی برای همکاری راهبردی و ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای جدید که می‌تواند با تهدیدات قدیمی و جدید مقابله کند و رقبا را کنترل و متحدان آمریکا از جمله تل آویو و کشور‌های عربی موسوم به «میانه رو» را تقویت کند، تلاش می‌کند.

به گزارش رأی الیوم، به رغم افزایش سقف انتظارات و توقعات از سفر بایدن به منطقه، تسفی بارئیل، خاورشناس صهیونیست در روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت: پیش بینی می‌کنیم در جریان سفر بایدن به منطقه چندین توافقنامه مشخص در زمینه همکاری‌های اقتصادی و فناوری از جمله توافق بر سر بازآرایی نیرو‌های بین المللی در جزایر تیران و صنافیر، گشودن آسمان و حریم هوایی عربستان به سوی هواپیما‌های اسرائیلی و. امضا شود، اما برای تشکیل ناتوی عربی/ اسرائیلی، باید منتظر ماند.

رای الیوم نوشت: با وجود این، اظهارات سران رژیم صهیونیستی و تحلیل‌های کارشناسان و تحلیلگران، مهر تأییدی بر هیجان زدگی اسرائیل از سفر بایدن به منطقه است. ولی انتظارات هر چه به زمان سفر بایدن به منطقه نزدیک‌تر می‌شویم واقعا بالا به نظر نمی‌رسد. حتی ظهور و بروز برخی از چالش‌ها و موانع ممکن است باعث شود آنچه که مقامات اسرائیل توقع دارند و به آن دلخوش کرده اند محقق نشود به خصوص آن چه که به ائتلاف منطقه‌ای ضد ایرانی و درخواست کمک‌های مالی جدید از آمریکا برای توسعه برنامه‌های نظامی اسرائیل مربوط می‌شود.

بر اساس تحلیل‌های رسانه‌های عبری، مقامات صهیونیست به نتیجه سفر بایدن به عربستان و تاثیر مستقیم آن بر بهبود روابط تل آویو / ریاض خوشبین هستند به خصوص این که بایدن نیز در صدد بستن طومار روابط تنش آمیز با عربستان است و این بیم وجود دارد که ادامه رکود روابط آمریکا و عربستان بر دورنمای عادی سازی روابط رژیم سعودی با رژیم صهیونیستی تاثیر منفی گذارد.

بارئیل به نقل از یک دیپلمات بلندپایه آمریکا گفت: سفر بایدن به منطقه قبل از هرچیز برای اثبات ادامه حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه و زدن مهر ابطال بر ادعا‌های مطرح شده درباره خروج آمریکا از این منطقه است.

این دیپلمات بلندپایه آمریکایی گفت: تصور نمی‌کنیم سفر بایدن باعث ایجاد یک خاورمیانه جدید یا ائتلاف نظامی راهبردی شامل اسرائیل و یا حتی بخشی از کشور‌های عربی شود به خصوص در شرایط کنونی که هر یک از این کشور‌ها برنامه‌ها و اهداف جداگانه و احیانا منافع متناقضی نه تنها در قبال آمریکا بلکه میان خودشان دارند. البته مفاد گفتگو‌های بایدن با مقامات کشور‌های منطقه حائز اهمیت است از این حیث که بایدن در حال مدیریت تنش سیاسی کمی قبل از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا است.

سفر بایدن به غرب آسیا باعث تشکیل یک ائتلاف نظامی نخواهد شد

بارئیل، خاورشناس صهیونیست می‌گوید زمانی که این دیپلمات آمریکایی از منافع متضاد و متناقض سخن می‌گوید منظورش، جاه طلبی و زیاده خواهی تل آویو برای تشکیل ائتلاف ضد ایران است. آن هم در زمانی که مقامات سعودی در حال رایزنی و گفتگو با نمایندگانی از ایران هستند و امارات چندین توافقنامه اقتصادی با ایران امضا کرده است. قطر شریک ایران در میدان عظیم گازی در خلیج فارس است. عمان نیز بخشی از این ائتلاف است، زیرا خود را به عنوان یک کشور میانجی می‌داند و روابطش را با همه کشور‌ها حفظ می‌کند و قصد منحرف شدن از این رویکرد و سیاست را ندارد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا و فلسطین اشغالی و برخی از کشور‌های منطقه مانند عربستان سفر خواهد کرد.