دست رد آمریکا به بیش از ۹۰ درصد پناهجویان افغان

شبکه خبری سی بی اس با استناد بر اسناد و مدارک اداره خدمات شهروندی و مهاجرت (USCIS) آمریکا گزارش داد که این کشور به طور کلی از ژوئیه ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۴۶ هزار تقاضای پناهندگی را از افغان ها دریافت کرده است و هنوز بسیاری از این تقاضاها در حال بررسی هستند.

به گفته مقام های آمریکایی، در مجموع تا ابتدای ماه جاری میلادی (ژوئن)  فقط به ۴ هزار و ۲۴۶ تقاضا رسیدگی شده که از بین آنها ۲۹۷ مورد پذیرفته شده است.

این گزارش نشان می دهد هر چند که آمریکا بیش از ۷۰ هزار افغان  هایی را که به تلاشها علیه جنگ با طالبان کمک کرده اند، اسکان داده است  با تقاضای بیش از ۹۰ درصد از افرادی که تحت عنوان سازوکار مشروط انسان دوستانه قصد ورود به این کشور را دارند، مخالفت شده است.

در بیانیه ائتلاف حقوق بشر تاکید می شود که  «این وضعیت به ویژه برای زنان و کودکانی که ۸۰ درصد از آوارگان جدید افغان را تشکیل می‌دهند، مخرب بوده است، زیرا آنها با خطرات محافظتی فزاینده‌ای مانند جدایی خانواده، فشار و آسیب روانی، استثمار و خشونت جنسیتی مواجه هستند.»

در این گزارش آمده است: دولت آمریکا هنگام تصمیم گیری در مورد درخواست های آزادی مشروط افغان هایی که تابستان گذشته از عملیات تخلیه  آمریکا جا ماندند، از معیارهای سخت گیرانه تری استفاده کرده است که باعث شده گروه های خواهان پناهندگی، دولت آمریکا را به جانبداری در پذیرش پناهندگان متهم کنند.

گفته می شود وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده که افغان ها در «شرایط بسیاری محدودی» از حق آزادی مشروط برخوردار می شوند. این حق شامل اعضای نزدیک شهروندان یا افراد مقیم آمریکا، کارکنان سابق سفارت آمریکا در کابل، برخی از متقاضیان ویژه مهاجرت ، اعضای نزدیک به کسانی که سال گذشته به امریکا منتقل شدند و نیز افرادی است که با آسیب های جدی و هدفمند مواجه هستند.

سی بی اس نوشت: ظاهرا یکی از دلایلی که به  اکثر پرونده های آزادی مشروط افغان ها رسیدگی نمی شود این است که اداره خدمات و شهروندی آمریکا در سال فقط به دو هزار درخواست -و نه ده ها هزار- درخواست رسیدگی می کند.

دست رد آمریکا به بیش از ۹۰ درصد پناهجویان افغان

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به سیاست های تبعیض آمیز آمریکا در پذیرش پناهندگان اشاره کرده و نوشت: دولت بایدن دو ماه پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور، برنامه ای به نام «اتحاد برای اوکراین» ایجاد کرد که به شهروندان آمریکایی اجازه می داد به افراد آواره از جنگ کمک کنند تا به آمریکا بیایند.

این رسانه افزود: برخلاف اکثر برنامه‌های مهاجرتی آمریکا، که در آن رسیدگی به دادخواست‌ها ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می‌کشد، طبق گزارش‌ها، پرونده‌های اوکراینی طی هفته‌ها یا حتی چند روز به صورت الکترونیکی رسیدگی می شوند. بر اساس داده های اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا در کمتر از سه ماه به ۳۷ هزار اوکراینی مجوز سفر به آمریکا داده شده است که ۱۱ هزار  نفر وارد این کشور  شده اند.