نگرانی از شیوع موج جدید کرونا در انگلیس

آماری که امروز (سه‌شنبه) توسط سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۵ هزار و ۷۲۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های انگلیس بستری هستند که این میزان به نسبت هفته قبل یک هزار ۱۲۴ نفر معادل ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

کارشناسان معتقدند که گردهمایی مردم در مراسم جشن‌های سلطنتی و تعطیلات مدارس به گسترش ویروس کرونا کمک کرده است. اما این تصور وجود دارد که با اعتصاب گسترده شبکه ریلی و خانه‌نشین مردم تا پایان هفته، سیر صعودی آمارها متوقف شود.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که ۴۸ درصد مردم  انگلیس در هفت روز گذشته ماسک بر صورت داشتند. این درحالیست که شش ماه پیش، در اوج شیوع اومیکرون ۹۵ درصد مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ماسک حمل می‌کردند.

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد فقط ۳۶ درصد انگلیسی‌ها نسبت به تبعات کرونا بر زندگی خود نگران هستند. این میزان در ابتدای سال جاری میلادی ۶۱ درصد بوده است.

بررسی مرکز آمار ملی انگلیس (ONS) نشان می‌دهد که در هفت روز گذشته از هر ۵۰ نفر، یک نفر در انگلیس به کرونا مبتلا بوده است. این درحالیست که هفته قبل از آن، آمار بر پایه یک به ۷۰ بود.

مدیران سازمان بهداشت انگلیس نسبت به موج جدید شیوع کرونا که تلاش‌های صورت گرفته برای مهار این ویروس را نابود کند هشدار داده‌اند. «پروفسور پل هانتر» از دانشگاه ایست آنگلیا در این‌باره معتقد است که افزایش موارد ابتلا به کرونا در مقایسه با آنچه در ماه ژانویه (اوج شیوع کرونا) مشاهده شد، تأثیر شدیدتری بر اقتصاد و خدمات عمومی انگلیس خواهد داشت.

گقته می‌شود که افزایش آمار مبتلایان احتمالاً ناشی از شیوع انواع جدیدتر سویه اومیکرون موسوم به BA.۴ و BA.۵ است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که انواع BA.۴ و BA.۵ درجه ای از "فرار ایمنی" دارند؛ به این معنی که سیستم ایمنی بدن دیگر نمی تواند ویروس را تشخیص دهد یا با آن مبارزه کند.

گزارش‌ها حاکیست که تعداد بیماران بستری شده در تخت‌های مجهز به دستگاه تنفس مصنوعی اندکی افزایش یافته و از ۱۲۸ به ۱۵۰ نفر رسیده است.

پروفسور سیمون کلارک از دانشگاه ریدینگ هشدار داد: افزایش تعداد بیماران بستری شده در مراکز بهداشتی که به کووید-۱۹ مبتلا هستند خبر بدی است. آن‌ها برای بیماران شیمی‌درمانی و آن‌هایی که دچار نقص ایمنی و در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند، خطر ایجاد می‌کنند.

نگرانی از شیوع موج جدید کرونا در انگلیس

کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی انگلیس می‌گوید که احتمالاً تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا برای همه افراد بالای ۶۵ سال و همچنین ساکنان و کارکنان خانه‌های سالمندان، کارکنان خط مقدم حوزه سلامت و مراقبت‌های اجتماعی و افراد ۱۶ تا ۶۴ ساله در فصل پائیز لازم باشد.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۸۰۶ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد یک میلیون و ۳۳ هزار و ۸۷۳ نفر دو بار یا بیشتر به این ویروس مبتلا شده‌اند. کرونا تاکنون جان ۱۹۶ هزار و ۶۴۳ شهروند انگلیسی را گرفته است. طبق آمارها هفته‌ای حدود ۲۱۱ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

این درحالیست که از جمعیت ۱۲ سال به بالا، ۹۳.۱ درصد مردم نخستین دوز واکسن ضد کرونا، ۸۷.۱ درصد دو دوز و ۶۸.۵ درصد سه دوز از این واکسن را دریافت کرده‌اند.

دولت انگلیس سه ماه پیش تمام محدودیت‌های کرونایی را که طبق یک برآورد اولیه ۲۵۱ میلیارد پوند به اقتصاد زیان زد لغو کرد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت انگلیس آزمایش رایگان کرونا برای عموم از روز جمعه (۱۲ فروردین) متوقف و به افرادی که دارای علائم کرونایی هستند صرفا توصیه شده در خانه بمانند و از تماس با افراد دیگر خودداری کنند تا بهبود یابند. گفته می‌شود که آزمایش رایگان کرونا در کنار محدودیت‌های ناشی از این بیماری، بالغ بر ۱۵.۷ میلیارد پوند برای دولت هزینه داشته است.

شبکه خبری اسکای در گزارشی از احتمال موج جدید کرونا در فصل تابستان خبر داد. در این گزارش آمده است این تحول می تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور داشته باشد. بسیاری از کسب‌وکارها، از جمله خطوط هوایی، با کمبود نیرو مواجه هستند و آخرین چیزی که آنها انتظار دارند شیوع کرونا در کشور است.