حقایق بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌ها شمشیر دولبه است

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین چهارشنبه (۲۲ ژوئن) خواستار همبستگی و همکاری برای حمایت از ترمیم اقتصاد جهانی شد که در معرض تهدید یک بیماری همه‌گیر و چالش‌های امنیتی است و از تحریمها انتقاد کرد که به گفته او فقط فاجعه به بار می‌آورد.

شی در مراسم افتتاحیه مجمع تجاری «بریکس» از طریق ویدیویی گفت: بحران اوکراین زنگ خطری را برای جهان به صدا درمی‌آورد. حقایق بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌ها یک شمشیر دولبه است.

وی از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در پی تحولات اوکراین انتقاد کرد و گفت اعمال محدودیت‌های عمدی، به مردم در سراسر جهان آسیب می‌رساند.

حقایق بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌ها شمشیر دولبه است

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور چین در ادامه خواستار هماهنگی قوی‌تر در سیاست‌های کلان اقتصادی برای جلوگیری از کُند یا مختل شدن بهبود جهانی شد و افزود که کشورهای توسعه‌یافته بزرگ باید سیاست‌های اقتصادی «مسئولانه» اتخاذ کنند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از رسانه‌ دولتی چین گزارش داد شی همچنین درباره گسترش اتحادهای نظامی هشدار داد. 

پیش‌تر روزنامه «گلوبال تایمز» گزارش داد رئیس جمهور چین در مراسم افتتاحیه مجمع تجاری بریکس در روز چهارشنبه از طریق ویدئویی در آستانه اجلاس سران بریکس ۲۰۲۲ شرکت کرده و سخنرانی خواهد کرد. شی جین‌پینگ میزبان چهاردهمین اجلاس سران بریکس و گفت‌وگوی سطح عالی در مورد توسعه جهانی خواهد بود.

سازوکار بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری آن بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند.