علاقه‌مند به عادی شدن روابط ارمنستان و آذربایجان هستیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی تاکید کرد که روسیه علاقه مند به عادی شدن روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، « ماریا زاخاروا » سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این زمینه گفت: «روسیه علاقه مند به عادی سازی روابط بین آذربایجان و ارمنستان است.»

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: «روسیه نمی‌تواند اجازه دهد اقدامات سیاسی برخی بازیگران خارجی تلاش‌های دشوار برای بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه را خنثی کند. برای اجرای بی قید و شرط تعهدات و وظایفی که در بیانیه‌های سران سه کشور ثبت شده، ما به کار خودمان ادامه خواهیم داد.»

علاقه‌مند به عادی شدن روابط ارمنستان و آذربایجان هستیم

رئیس جمهور روسیه به تازگی در دیدار با «وهاگن خاچاتوریان» رئیس جمهور ارمنستان در حاشیه «اجلاس بین‌المللی اقتصادی» در «سن پترزبورگ» گفت که ارمنستان نه تنها شریک روسیه بلکه متحد راهبردی مسکو است.  

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به خاچاتوریان گفت:«ما علاقه‌مندیم که وضعیت در کشور باثبات شود و توسعه را تضمین کند. ما به همه چیزهایی که امروز در ارمنستان و اطراف آن اتفاق می‌افتد را اشراف داریم و مصمم هستیم که مشارکت خود را توسعه دهیم.»

این در حالی است که رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز اخیرا  در نامه تبریک به  رئیس جمهور  روسیه به مناسبت برگزاری  «روز ملی روسیه»  بر توسعه همکاری با کرملین تاکید کرد.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این نامه خطاب به همتای روس خود گفت: «پیوندهای چند صد ساله دوستی و همسایگی خوب که مردم ما را متحد می‌‌کند، مبنای قابل اعتماد توسعه پایدار مشارکت راهبردی و همکاری چند بعدی بین آذربایجان و روسیه است. تعامل کشورهای ما در طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه در دستور کار باعث رضایتمندی می‌شود.»

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طی روزهای گذشته طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم کردند.