میقاتی مأمور تشکیل کابینه لبنان شد

امروز پنجشنبه (۲۳ ژوئن/ دوم تیر) مشورت‌های الزام‌آور پارلمانی در لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری) آغاز شد.

مشورت‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر لبنان به این صورت است که نمایندگان پارلمان لبنان در ساعت‌های مشخص شده قبلی، به نوبت با میشل عون دیدار و رایزنی می‌کنند.

پایگاه خبری النشره لبنان گزارش داد که پس از پایان این رایزنیها، نجیب میقاتی موفق شد مأمور تشکیل کابینه لبنان شود. وی در جریان این رایزنیها، ۵۴ رأی،«نواف سلام» ۲۵ رأی، سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان یک رأی و «روعة الحلاب» هم یک رأی کسب کردند. این در حالی است که ۴۶ نفر هم به هیچ یک از این نامزدها رأی ندادند.

میقاتی مأمور تشکیل کابینه لبنان شد

فراکسیوهای «الإعتدال الوطنی»، «الوطنی المستقل»، «جمعیة المشاریع الخیریة الإسلامیة»، «الجماعة الإسلامیة»، «الوفاء للمقاومة»، «التنمیة والتحریر» و «نواب الأرمن» (نمایندگان ارمنی) به نبیه بری رأی دادند.

نخست‌وزیر انتخاب شده باید هفتاد و هشتمین دولت در تاریخ لبنان و پنجمین دولت در دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» را تشکیل دهد. عون در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب شد. تا کنون چهار دولت در دوره وی تشکیل شده که نخست وزیران آن سعد الحریری (دو دوره)، حسان دیاب و نجیب میقاتی بوده‌اند.

انتخابات پارلمانی لبنان در ۲۵ اردیبهشت برگزار شد و هر کدام از احزاب، کرسی‌هایی به خود اختصاص دادند.پس از آن در دهم خرداد، نمایندگان پارلمان جدید در مقر پارلمان در میدان «النجمه» حضور یافتند تا هیأت رئیسه جدید را انتخاب کنند؛ در نهایت «نبیه بری» با ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۸ رأی بار دیگر به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد. ۴۰ رأی، باطله اعلام شد و ۲۳ نماینده رأی سفید داده بودند.

در همین ارتباط، «نعیم قاسم» معاون دبیر کل جنبش حزب‌الله امروز بر ضرورت تشکیل هر چه سریعتر دولت لبنان تأکید کرد و آن را کلید راه‌حل بحران‌ها در این کشور خواند. وی گفت که عده‌ای هستند که قصد دارند چوب لای چرخ‌ها بگذارند تا قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری  عون هیچ دستاوردی ثبت نشود.

 قاسم همچنین بر لزوم توجه به مسائل معیشتی و ضروری مردم تأکید کرد و از لبنانی‌ها خواست که حزب‌الله را بر اساس برنامه‌های انتخاباتی‌اش که در راستای انجام آن تلاش خواهد کرد، پاسخگو کنند.