امیر قطر «کودتا علیه محمد مرسی» را به السیسی تبریک گفت

ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که امیر قطر در پایان سفر خود به این کشور «انقلاب ژوئن» را به رئیس جمهور مصر تبریک گفته است.

 

انقلاب ژوئن (انقلاب سی ژوئن 2013) به تغییر حکومت به دنبال اعتراضات علیه دولت محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب و دولت برآمده بعد از انقلاب 2011 اطلاق می شود که طی آن مرسی ساقط شد و ارتش قدرت را به دست گرفت. معترضان و تحلیلگران، این اقدام ارتش را برنامه ریزی شده و کودتا علیه دولت اخوانی محمد مرسی توصیف کردند.

امیر قطر جمعه گذشته راهی مصر شد و مورد استقبال گرم و رسمی عبدالفتاح السیسی قرار گرفت. این اولین سفر رسمی او طی هفت سال گذشته و اولین سفر عالی ترین مقام قطری به مصر بعد از بحران قطر در سال 2017 است که طی آن، مصر، عربستان سعودی، امارات و بحرین روابط خودشان را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند و برای بازگشت روابط، شروط سیزدهگانه‌‌ از جمله جمع کردن شبکه الجزیره گذاشته بودندکه اواخر سال 1399، در نشست العُلا به میزبانی عربستان این پنج کشور آشتی کردند.

امیر قطر «کودتا علیه محمد مرسی» را به السیسی تبریک گفت

این چرخش در مواضع قطر به ویژه درباره اولین دولت اخوانی مصر، در اولین سفر  امیر قطر بعد از بحران بین این کشور و چهار کشور :مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات بعد از 5 سال در حالی است که قطر از تحولات سیاسی و روی کار آمدن سیسی، وزیر دفاع وقت مصر همواره به عنوان «کودتا، علیه رئیس جمهور منتخب» یعنی محمد مرسی نام برده است.