امیدواریم مذاکرات دوحه با مذاکرات وین ادامه پیدا کند

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست‌های امنیتی امروز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرده که مذاکرات دوحه برای رفع تحریم‌های ایران با گفت‌وگوهای وین ادامه پیدا کند.

بعد از وقفه چند ماهه مذاکرات وین، امروز سه‌شنبه مذاکراتی در دوحه قطر با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا ، ایران و آمریکا آغاز شد. در همین چارچوب، علی باقری مذاکره ‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، دقایقی قبل در دوحه پایتخت قطر دیدار کرده و به گفت‌وگو نشستند.

علی باقری بدین منظور ظهر امروز (سه شنبه) هفتم تیر ماه در رأس هیأتی وارد دوحه شده بود. قرار است مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و از طریق هماهنگ کننده مذاکرات یعنی انریکه مورا انجام شود. آنگونه که ایران پیش از این اعلام کرده این مذاکرات ادامه مباحث باقیمانده از مذاکرات وین است.

امیدواریم مذاکرات دوحه با مذاکرات وین ادامه پیدا کند

پیتر استانو در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «چیزی که اکنون در قطر جریان دارد گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا است. این چیزی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفرش به تهران در شنبه گذشته اعلام کرد.»

سخنگوی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که توانسته قفل مذاکرات را بازگشایی کند و ما می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.»

بورل در سفر خود در روز شنبه به تهران گفت: « «مذاکرات متوقف شدند و چشم‌اندازی برای شروع مجدد آنها وجود نداشت. به لطف رایزنی امروز، طی روزهای آینده تماس‌های نزدیک بین ایران و آمریکا از سر گرفته خواهد شد. این خبر خوبی است و باید امیدوار باشیم که این، برجام را بار دیگر به ریل بازخواهد گرداند.»

وی با وجود این، در همان نشست خبری درباره اینکه ایران و آمریکا بتوانند به اختلافات خود پایان دهند تردید ابراز کرد. بورل گفت: «نمی‌توانم بگویم که توافق نهایی چه زمانی حاصل خواهد شد و اینکه این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اجازه بدهید ببینیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. باید فضای مذاکرات را در جلسه بعد مورد ارزیابی قرار دهم. نمی‌تونم پیش‌بینی کنم.»