ترکیه با ناتو بر سر پذیرش سوئد و فنلاند در ائتلاف موافقت کرد

دفتر سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند اعلام کرد که ترکیه از درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو حمایت خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سوئد و فنلاند توافق کرده‌اند که از یگان‌های مدافع خلق سوریه، حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) و سازمان فتح‌الله گولن حمایت نکنند. کمی بعد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم اعلام کرد این ائتلاف نظامی پس از رفع نگرانی‌های ترکیه به توافقی برای پذیرش سوئد و فنلاند دست یافته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند درخواست رسمی خود را برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند. پذیرفته شدن در این ائتلاف منوط به موافقت تمامی اعضای آن است. ترکیه که از سال ۱۹۵۲ عضو ناتو است تا کنون از موافقت با این درخواست خودداری کرده است. اردوغان گفته بود کشور‌های اسکاندیناوی مثل سوئد و فنلاند «خانه تروریست‌ها» هستند و امکان پذیرش درخواست این دو کشور وجود ندارد. اشاره او به گروه‌هایی مثل پ. ک. ک است که از سوی این کشور به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند و تعداد زیادی از اعضای آن‌ها در کشور‌های اسکاندیناوی زندگی و فعالیت می‌کنند.

ترکیه با ناتو بر سر پذیرش سوئد و فنلاند در ائتلاف موافقت کرد

پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند اردوغان با بیان مخالفت خود به دنبال امتیاز خواهی از سوئد و فنلاند است.

گفتی است ترکیه یگان‌های مدافع خلق سوریه را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده و آن را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان می‌داند. «فتح الله گولن» نیز عالم و روحانی منتقد دولت ترکیه است که اردوغان او را به برنامه ریزی کودتای سال ۲۰۱۶ متهم می‌کند. وی اکنون در آمریکا است و تعداد زیادی از پیروان او در کشور‌های اسکاندیناوی حضور دارند.