آمریکا شرایط دریافت ویزای مهاجران افغانستان را بی‌سر و صدا تغییر داد

cbsnews گزارش داد که دولت بایدن پس از انتقاد رد 90 درصد از درخواست ویزای مهاجران افغانستان ، شرایط دریافت روادید بشردوستانه را برای این مهاجران تغییر داده است. 

به نوشته این رسانه آمریکایی، آمریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان بیش از 124 نفر از شهروندان خارجی و همکاران افغان را که در طول 20 سال جنگ در این کشور با نظامیان آمریکایی همکاری کرده بودند را در بحبوحه فرودگاه کابل از این کشور خارج کرده است. 

به نوشته این رسانه، اما به دلیل بحران پیش آمده در فرودگاه کابل بسیاری از شهروندان افغانستان که صلاحیت خروج داشتند قادر به ترک کشور خود نبوده و در حال حاضر در این کشور اقامت دارند و بسیاری از این افراد درخواست پناهندگی به آمریکا برای صدور ویزای بشردوستانه دادند. 

سی بی سی نیوز نوشت: پس از خروج نیروهای آمریکایی تاکنون 46 هزار نفر برای ویزای بشردوستانه و مهاجرت به آمریکا درخواست دادندو دولت آمریکا نیز 90 درصد از این درخواست ها را رد کرده است. 

براساس این گزارش از 5 هزار درخواست شهروندان افغان که از سوی مقامات آمریکا مورد بررسی قرار گرفته، تنها به 297 درخواست مورد قبول واقع شده و 4,246 درخواست که بالغ بر 90 درصد است از سوی این دولت بایدن رد شده است. 

آمریکا شرایط دریافت ویزای مهاجران افغانستان را بی‌سر و صدا تغییر داد

این رسانه نوشته است که اما به دنبال این انتقادات اداره مهاجرت آمریکا دستورالعملی را منتشر کرده که براساس آن ویزای بشردوستانه برای مهاجرانی که بتوانند ثابت کنند که بخاطر خدمت به نظامیان این کشور تحت تعقیب هستند نیز صادر خواهد شد. 

براساس این دستورالعملل افراد متقاضی ویزا باید با تهدیدات جدی شامل آسیب جسمی یا روانی یا مرگ در خطر باشند که ویزای آنها مورد تایید قرار بگیرد.

پیش از اعطای این ویزای بشردوستان مسلتزم دریافت معرفی نامه از اشخاصی بودند که آنها را به عنوان گروه‌های در خطر معرفی کنند. 

اما  براساس دستور العمل جدید هرچند دریافت مدارک معتبر ترجیح داده می شود، اما سایر اشکال شواهد از جمله فرد متقاضی مورد هدف قرار گرفته یا مدرکی دال بر آزار احتمالی وی و در خطر جان وی وجود داشته باشد نیز برای فرآیند درخواست ویزا کفایت خواهد کرد. 

دولت آمریکا هنگام رسیدگی به درخواست‌های مهاجران افغان که تابستان گذشته توسط ایالات متحده تخلیه نشده‌اند، بر قوانین محدودتر تکیه کرده که این موضوع باعث شده است که مدافعان پناهندگان اتهاماتی را مبنی بر رفتارهای متفاوت و تبعیض مطرح کنند. 

وزارت امنیت داخلی آمریکا در واکنش به این انتقادها گفته است اعطای ویزای بشردوستانه نباید جایگزین سیستم مهاجرت این کشور شود و درخواست کنندگان باید از طریق سیستم اعطای مهاجرت در این زمینه اقدام کنند و مهاجران افغان برای استفاده از این سیستم باید به خاک آمریکا وارد شوند. 

همچنین یکی دیگر از دلایلی که دولت بایدن برای عدم بررسی ویزای مهاجران افغان عنوان کرده محدودیت در صدور ویزای بشردوستانه عنوان کرده و گفته است که به طور عادی سالیانه تنها 2 هزار از این نوع ویزا صادر می شود و این یکی از عوامل رد درخواست پناهندگی بوده است. 

از سوی دیگر دولت امریکا گفته است که 70 درصد از درخواست کنندگان افغان ویزای بشردوستانه در افغانستان ساکن بوده و در حال حاضر امکان مصاحبه با این افراد از سوی مقامات وجود ندارد و به همین دلیل مهاجران نیاز است به کشور ثالثی که در آن آمریکا سفارت دارد مسافرت کرده و درخواست خود را ثبت کنند. 

به گزارش این رسانه آمریکایی، اما با وجود تغییر سیاست آمریکا به صدور ویزای بشردوستانه برای مهاجران افغانستان، فعالان حقوق بشر می گویند تاثیر عملی این سیاست به نحوه اجرایی و به نوع نگاه بررسی کنندگان درخواست متقاضیان بستگی دارد.