اشتباهات بنت و چالش‌های پیش روی لاپید

یعقوب بردوگو تحلیلگر سیاسی روزنامه "یسرائیل هیوم" در یادداشتی درباره انحلال کنست و کناره‌گیری نفتالی بنت ، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از دنیای سیاست نوشت: بنت دیر متوجه شد که درک واقعیت تلخی که او را احاطه کرده دشوار شده است و همه اسرائیلی‌ها این مورد را حین سخنرانی استعفایش در چهره‌اش دیدند. علی‌رغم دستاوردهای ادعایی‌اش که آنها را فهرست کرده بود، اما نتوانست میان این دستاوردها و دلیل کناره‌گیری‌اش، فروپاشی کابینه دولت و به دست گرفتن ابتکارعمل توسط یائیر لاپید ارتباطی ایجاد کند و به همین دلیل چاره‌ای جز بازگشت به خانه نداشت.

وی اظهار کرد: نفتالی بنت در جریان این سخنرانی به زبان عبری صریح اعلام کرد که در تمامی جبهه‌ها از ائتلاف گرفته تا دولت و ریاست حزبش شکست خورده است؛ چراکه وی در اصل به وعده‌هایش به رای دهندگان راست گرای خود عمل نکرد به نحوی دچار تغییر در ارزش‌ها و آشقفتگی ایدئولوژیک ناگهانی شد و اینگونه شد که نقاب‌ها کنار رفت و راستگرایان اسرائیلی از تقلب و ریاکاری بنت به ستوه آمدند و همین مساله منجر به شکل گیری درگیری بر سر هویت یهودی دولت شد.

در این یادداشت آمده است: علی‌رغم کناره گیری نفتالی بنت از دنیای سیاست اما هنوز زود است که درباره بسته شدن صفحه وی صحبت کرد؛ چراکه اقدامات غافلگیر کننده او پیامدهای قابل توجهی را بر صحنه سیاسی، حزبی و امنیتی و نظامی اسرائیل خواهد گذاشت، به ویژه اینکه استعفا و کناره گیری او در زمان حساسی رخ داده است که تل‌آویو با تهدیدات راهبردی مواجه است.

طبق این یادداشت، علاوه بر این، کناره گیری بنت از ریاست حزب "یمینا" ممکن است که منجر به عدم موفقیت این حزب در انتخابات پیش‌رو شود، به ویژه اینکه آیلت شاکید، رئیس جدید این حزب علاقه مند به ملحق شدن به اردوگاه بنیامین نتانیاهو در اپوزیسیون است بنابراین، ممکن است که موقعیت نتانیاهو در کنست تقویت شود، و یک دولت کاملاً راست به ریاست وی تشکیل شود.

اشتباهات بنت و چالش‌های پیش روی لاپید

چالش‌های پیش‌روی لاپید

یائیر لاپید که پس از انحلال کنست اکنون ریاست دولت رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد، با توجه به تشدید رقابت‌ها و اختلافات میان طرف‌های مختلف اسرائیلی با شرایط بسیار سخت، دشوار و پیچیده‌ای مواجه است که باید با آن مقابله کند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز در سرمقاله خود درباره چالش‌های پیش‌روی لاپید در مدیریت دولت رژیم صهیونیستی نوشت: لاپید که در شرایط دشواری سرکار آمده است، باید طی چهار ماه آتی دولت موقت خود را مدیریت کند و این درحالی است که وزرای ارشد کابینه از رهبران حزب رقیب هستند و نتانیاهو و شرکایش در مقابل او قرار دارند.

در این گزارش آمده است: لاپید نباید درگیر رقابت در وفاداری به یهودیت در مقابل نتانیاهو شود؛ زیرا دولتی که هم نماینده عرب‌ها، راستگراها و احزاب میانه و چپ باشد، درحال حاضر، تنها ضامن حفاظت از"دموکراسی" اسرائیل است.

این رسانه همچنین آورده است: لاپید باید از صلاحیت خود استفاده کند تا اسرائیلی‌ها را متقاعد کند که باید در یک مشارکت واقعی میان یهودیان و عرب‌ها زندگی کنند و احزاب چپ  و میانه نیز در آن نقش داشته باشند.

هاآرتص همچنین نوشت: علاوه بر نتانیاهو و حامیانش، افراد زیادی هستند که آرزوی سقوط لاپید را دارند. لاپید باید همزمان با مشکل گرانی، آرامش در جبهه نوار غزه ایجاد کند و مذاکرات غیر مستقیمی را برای آزاد کردن اسیران اسرائیلی دربند مقاومت فلسطین در دستور کار خود قرار دهد.