درخواست ترکیه از فنلاند و سوئد

در شرایطی که فنلاند و سوئد پروتکل الحاق به ناتو را به امضا درآورده‌اند، دولت ترکیه طی یک درخواست کتبی از این دو دولت اروپایی خواست تا اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و حزب وابسته به «فتح‌الله گولن» را به ترکیه استرداد کند.

روز گذشته (چهارشنبه)، منابع رسانه‌ای از قبیل خبرگزاری فرانسه، از امضای پروتکل‌های عضویت سوئد و فنلاند به ناتو توسط مقام‌های ارشد استکهلم و هلسینکی در مقر این ائتلاف نظامی غربی خبر دادند.

طبق این گزارش، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که فرایند تصویب عضویت سوئد و فنلاند به این ائتلاف کلید زده شد.

هشتم تیرماه، اخباری منتشر شد مبنی بر آن که ترکیه از موضع خود مبنی بر مخالفت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو عقب‌نشینی کرده است.

طبق این گزارش، ترکیه از فنلاند و سوئد درخواست کرده بود که افراد تحت تعقیب آنکارا را تحویل دهد و محدودیت فروش اسلحه به ترکیه به دلیل حمله به شمال سوریه در سال 2019 را متوقف کنند.

درخواست ترکیه از فنلاند و سوئد

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که آنکارا به هر آن چه مطرح کرده بود از جمله همکاری در زمینه مبارزه با گروههای شورشی دست پیدا کرده است.

به رغم هشدارهای روسیه به کشورهای غربی درباره تبعات پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف نظامی اوایل هفته در بیانیه‌ای خبر داد که مذاکرات با استکهلم و هلسینکی در این باره تکمیل شده است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در وبگاه اینترنتی خود گزارشی درباره گفت‌و‌گوها با سوئد و فنلاند برای عضویت آنها در این ائتلاف نظامی منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «فنلاند و سوئد روز دوشنبه، مذاکرات درباره الحاق (به ناتو) را در مقر ناتو در بروکسل به اتمام رساندند همانطور که در نشست هفته گذشته رهبران ناتو در مادرید روی این موضوع توافق شده بود».

بعد از امضای پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند، این موضوع برای تصویب به همه کشورهای عضو ناتو ارسال می‌شود تا آنها طبق قوانین داخلی خود الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را تصویب کنند.

تحرکات برای الحاق سوئد و فنلاند به ناتو در شرایطی انجام شده که این دو کشور به طور سنتی طی دهه‌های گذشته سیاست بی طرفی را اختیار کرده بود اما به دنبال درگیری روسیه با اوکراین و مواضع تحریک‌آمیز کشورهای غربی، استکهلم و هلسینکی خواهان عضویت در ناتو و کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی شدند.