رویکرد عربستان در رابطه با یهودیان تغییر زیادی کرده است

دیبورا لیپستادت، فرستاده ویژه آمریکا در امور مقابله با یهودستیزی و مشاور ارشد جو بایدن ، رئیس جمهور این کشور پس از سفر اخیرش به عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه اسرائیلی "کان" گفت: عربستان به مکانی تبدیل شده که در رابطه با یهودیان به صورت چشمگیری در حال تغییر است.

این مسؤول آمریکایی در ادامه گفت: آنها مقدار زیادی از مطالب ضد یهودی را از کتاب‌های آموزشی مدارس حذف کردند و در حال حاضر میزبان برخی گروه‌های یهودی هستند و علمای دینی را به خارج از کشور اعزام کردند.

فرستاده ویژه آمریکا در امور مقابله با یهودستیزی افزود: مقامات ارشد دولت عربستان می‌خواستند با من گفتگو کنند و برخی روزنامه‌نگاران و دیگر عوامل نشان دادند که تغییر واقعی در این زمینه رخ داده است.

مشاور ارشد بایدن درباره روابط اسرائیل-عربستان نیز گفت: نمی‌دانم چه زمانی شاهد این روابط دیپلماتیک خواهیم بود اما من تغییر و تمایل به گفتگو و اعتراف به اشتباهات را شاهد بودم.

او در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر روابط یهودیان در منطقه گفت: بله این توافقنامه‌ها بر روابط یهودیان در منطقه تاثیر داشتند و فکر می‌کنم تا حد زیادی تغییراتی در این مورد ایجاد شده است، فرصتی برای انجام یک اقدام مثبت جهت سازندگی و گفتگو درباره چگونگی عادی کردن تاریخ یهودیان در منطقه وجود دارد.

رویکرد عربستان در رابطه با یهودیان تغییر زیادی کرده است

قرار است بایدن اواسط ژوئیه جاری سفری به اراضی اشغالی داشته باشد و  با یک پرواز مستقیم از تل‌آویو به عربستان برود، برخی گزارش‌ها حاکی از این است که یکی از اهداف بایدن از این سفر عادی‌سازی میان اسرائیل و عربستان خواهد بود.

در حال حاضر تل‌آویو و ریاض روابط دیپلماتیکی با هم ندارند، رژیم صهیونیستی اواخر سال ۲۰۲۰ توافقنامه‌های صلحی را با امارات، بحرین و مراکش به امضا رساند.