بلینکن: قدردان فرصت دیدار با وزیر خارجه چین هستم

اولین دیدار رسمی وانگ یی با آنتونی بلینکن در مقام وزرای خارجه چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی برگزار شد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در ابتدای این دیدار به ماسک زدن خودش و وزیر خارجه چین اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من بسیار قدردان فرصتی هستم که با وانگ یی وقت بگذرانم. هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو یا گاهی ماسک به ماسک وجود ندارد».

دیپلمات ارشد دولت جو بایدن افزود: «در رابطه‌ای به پیچیدگی و پیامد روابط آمریکا و چین، حرف‌های زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد. من بسیار مشتاق گفت‌و‌گوی سازنده با شما هستم».

به روایت وزارت خارجه آمریکا، وانگ یی در سخنانی کوتاه در حضور خبرنگاران گفت: «چین و آمریکا دو کشور بزرگ هستند، بنابراین لازم است دو کشور تبادلات عادی خود را حفظ کنند».

وی افزود: «در عین حال، ما باید با هم کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این رابطه در مسیر درست به پیش خواهد رفت. متعهد ماندن به اصول مطرح شده توسط رئیس‌جمهور شی جین پینگ، احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری مشتاقانه، بسیار مهم است چرا که این موضوع در خدمت منافع دو کشور و دو ملت است. همچنین این آرزوی مشترک جامعه بین‌المللی است».

دیدار وزرای خارجه آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در شرایطی انجام شده که تنش‌های دو کشور در موضوعاتی از قبیل تایوان همچنان خبرساز شده است.

سفر «ریک اسکات» سناتور جمهوری‌خواه و عضو کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا به تایوان روابط پکن و واشنگتن را به‌طور جدی تضعیف کرده و موجب افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان شده است.

وزارت دفاع چین روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که این کشور آمادگی رزمی کامل خود را برای توقف تلاش نیروهای خارجی در خصوص دستیابی به آن چیزی که استقلال تایوان نامیده می‌شود، حفظ می‌کند.

 بلینکن: قدردان فرصت دیدار با وزیر خارجه چین هستم

این وزارتخانه هشدار داد: «نیروهای ارتش خلق چین آمادگی نظامی کامل خود را حفظ کرده و قادر به مبارزه در هر زمانی هستند و تمامی اقدامات لازم برای خنثی کردن مداخله‌های خارجی توطئه جدایی طلبانه "استقلال تایوان" است و قاطعانه از تمامیت ارضی و حق حاکمیت تایوان چین حمایت خواهد کرد».

پیشتر نیز سرهنگ «شی یی» سخنگوی ارتش چین روز جمعه گفت که ارتش این کشور رزمایش‌های نظامی مختلفی را در نزدیکی تایوان انجام داده است.