یک معارض سعودی در لبنان ترور شد

حزب «التجمع الوطنی» از احزاب معارض سعودی در صفحه توییتر اعلام کرد، یکی از اعضای مؤسس آن به نام «مانع بن حمد مهذل الیامی» در «شرایطی پیچیده در لبنان ترور شد».

بر اساس گزارش «عربی ۲۱»، از سوی دیگر نیروی امنیت داخلی لبنان اعلام کرد، یک شهروند سعودی ۴۲ ساله در درگیری خانوادگی توسط دو برادرش (با تابعیت سعودی) با چاقو کشته شده؛ این دو برادر دستگیر و به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

 «ولید البخاری» سفیر سعودی در لبنان تلاش دستگاه‌های لبنانی در کشف حقیقت و تسلیم عاملان این ترور به عدالت را ستود.

حزب التجمع الوطنی در بیانیه خود اعلام کرد، مانع الیامی برای ادامه فعالیت‌های خود به دور از سیاست‌زدگی و سوءاستفاده مذهبی، خاک سعودی را ترک کرد.

یک معارض سعودی در لبنان کشته شد1

یک معارض سعودی در لبنان کشته شد

در ادامه این بیانیه آمده، مانع به همراه دیگر اعضای حزب تلاش کرد که به کشوری امن و جایگزین برود و با سازمان ملل و تعدادی کشورها برای تضمین پناهندگی تماس‌هایی برقرار شد اما در میانه این تلاش‌ها، این اتفاق تأسف‌بار رخ داد.

حزب التجمع الوطنی افزود، از لحظه اعلام خبر ترور، سعی در روشن شدن جزئیات و انگیزه‌های آن از طرق طرف‌های مختلف را داشته است.

این حزب در ادامه مقامات سعودی را مسؤول به خطر انداختن مردم این کشور و مجبور کردن آنها به تبعید و اقامت در جائی ناامن به خاطر اعتقادات سیاسی یا مطالبات حقوقی‌شان دانست.

الیامی از جمله افراد مشارکت‌کننده در تأسیس حزب التجمع الوطنی سعودی در سال ۲۰۲۰ بود. این حزب خواستار تأسیس پارلمان منتخب و ضمانت‌های قانونی برای جدایی قوای مقننه، قضائیه و مجریه است.

حزب مذکور به عنوان اولین حرکت سیاسی سازمان یافته علیه حکام سعودی، توسط گروهی از عربستانی‌های مقیم خارج ، در نودمین سالروز تأسیس پادشاهی سعودی تأسیس شد. این گروه در بیانیه اولیه خود اعلام کرد که هدف از تأسیس این حزب، تثبیت دموکراسی در نظام سیاسی عربستان سعودی است.

معارضان عربستانی تأکید کردند، بعد از انسداد سیاسی در عربستان سعودی تصمیم به ایجاد این حزب گرفته و به دنبال این هستند که مانع از حرکت این کشور به سمت تنش و مسیرهای خشونت‌آمیز شوند.

در بین بنیانگذاران این حزب، «عبدالله العوده»، پسر مبلغ معروف سعودی «سلمان العوده» نیز حضور دارد که پدرش به دنبال اعتراض به اقدامات و سیاست‌های رهبران سعودی در زندان به سر می‌برد. عبدالله هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد و از حساب چند میلیونی پدرش در توییتر، علیه حکام ریاض افشاگری می‌کند.

«یحیی عسیری» فعال حقوقی مقیم لندن، «مضاوی الرشید» استاد دانشگاه، «سعید بن ناصر الغامدی» پژوهشگر و استاد دانشگاه و «عمر بن عبدالعزیز» مقیم کانادا جزو مؤسسان و رهبران حزب معارض جدید هستند.

در بیانیه تأسیسی این حزب بر انسداد سیاسی در همه زمینه‌ها و اقدام دولتمردان سعودی در اعمال خشونت و سرکوب مداوم به همراه بازداشت‌های سیاسی و دشمنی با کشورهای منطقه و ربوده شدن مخالفان و اجبار کردن مردم به فرار از عربستان تأکید شده بود.