دردسر جدید بایدن

نزدیک شدن به سالگرد خروج فاجعه‌آمیز آمریکا به مصیبت تازه‌ای برای دولت « جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده و دولت او جلساتی را برای مدیریت افکار عمومی در بیانیه‌های مربوط به حوادث سال گذشته آغاز کرده است.

پایگاه ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از ۶ مقام دولت آمریکا نوشته هدف این رایزنی‌ها «اجتناب از اشتباهاتی است که می‌تواند مصیبت‌های سیاسی رئیس‌جمهور بایدن را بیشتر کند.»

طبق گزارش ان‌بی‌سی‌ نیوز، شورای امنیت ملی آمریکا در هفته‌های گذشته از وزارتخانه‌های دفاع و خارجه و همچنین مقام‌های اطلاعاتی خواسته ارزیابی‌های درونی خود از خروج آمریکا از افغانستان ارائه دهند.

رسانه آمریکایی نوشته مشاوران جو بایدن پیش‌بینی می‌کنند خروج آمریکا از افغانستان که سال گذشته مورد انتقادهای گسترده قرار گرفت بار دیگر در کانون توجه‌ عموم قرار بگیرد. 

بررسی‌های جامع دولت بایدن در خصوص این خروج که کاخ سفید سال پیش وعده انجام آن را داد هنوز تکمیل نشده است. در حالی که بررسی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا تقریباً رو به اتمام است بخش زیادی از گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی احتمالاً محرمانه باقی خواهد ماند. وزارت خارجه و پنتاگون هم هنوز در حال انجام ارزیابی‌های خود هستند.

دردسر جدید بایدن

مقام‌های آمریکایی می‌گویند کاخ سفید هنوز در خصوص این موضوع که چه چیزهایی بایستی به اطلاع عموم برسد یا به کنگره تحویل داده شود تصمیم نگرفته‌اند.

انجام این ارزیابی‌ها در حالی در جریان است که میزان محبوبیت جو بایدن به پایین‌ترین سطح در میان رأی‌دهندگان آمریکایی رسیده‌اند. در این شرایط دستیاران بایدن امیدوارند بتوانند جلوی وارد شدن ضربات سخت‌تر سیاسی در نتیجه رویدادی که تحلیلگران آن را یکی از بزرگترین شکست‌های بایدن می‌دانند را بگیرند.

ان‌بی‌سی نوشته خروج آمریکا از افغانستان یکی از تاریک‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری بایدن است. این اتفاقات که ۷ ماه بعد از ورود بایدن به کاخ سفید به وقوع پیوستن به منزله نقطه عطفی بود در دولت بایدن بود و از آن زمان به بعد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو صلاحیت بایدن را زیر سوال بردند.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب تفسیر کردند.

روند خروج نظامیان آمریکایی و نیروهای متحد ائتلاف از افغانستان در پی توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف صورت می‌گرفت.ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

آنچه معضلات بایدن در خروج از افغانستان را پیچیده‌تر کرد انفجار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در روز ۵ شهریور بود. این انفجار به کشته شدن دست‌کم ۱۸۲ نفر از جمله ۱۶۹ غیرنظامی افغان و ۱۳ نفر از اعضای ارتش ایالات متحده شد.

همچنین در جریان خروج آمریکا از افغانستان، نیروهای آمریکایی با این ادعا که یک پناهگاه گروه داعش را مورد حمله قرار می‌دهند، یک منزل مسکونی را هدف حمله‌ی پهپادی قرار دادند که در آن ۱۰ تن از اعضای یک خانواده از جمله چند کودک کشته شدند. خانواده قربانیان حمله پهپادی آمریکا در کابل خواستار به رسمیت‌شناختن این حمله به عنوان «جنایت جنگی» و مجازات دستوردهندگان آن هستند. 

تحولات افغانستان انتقادات شدید از بایدن را به همراه داشت و روند نزولی عملکرد او در نظرسنجی درست بعد از اجرای عملیات خروج از افغانستان شدت گرفت. قانونگذاران حزب رقیب او در کنگره هم گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق خواهند کرد.

تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند. ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از افتضاح افغانستان در واکنش به انتقادها مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.